Receptet på bra arbetsmiljö: ”Fler ingredienser än kaffe”

Heidi Henftling till skolledarna: ”Tjänstefördelningen är en chans för arbetsmiljön”
Vi lärare debatt ”Nu pågår tjänstefördelningen inför nästa läsår, en process där vi lärare kan få nya uppdrag, utifrån skiftande behov. Här byggs scheman och här sätts strukturer. Skolledningens stora chans”, skriver läraren Heidi Henftling.
Att vara lärare är ett fantastiskt yrke. Vi får äran att möta, undervisa och stötta unga människor på deras livsresa. Med rätt redskap kan vi göra skillnad! Jag syftar inte på skärmar och pärmar utan på arbetsstruktur och rätt förutsättningar.
Nu pågår tjänstefördelningen inför nästa läsår, en process där vi lärare kan få nya uppdrag, utifrån skiftande behov. Här byggs scheman och här sätts strukturer. Skolledningens stora chans!
”Behöver mer än kaffe”
Även om vi härdade lärare bemästrar konsten att bolla med snäva tidsramar, prioritera arbetsuppgifter, vingla genom korridorer med boktravar och möta en och annan tjurig förälder med charm, finns stunder när det känns som att vi skulle behöva mer än bara kaffe för att överleva veckan.
Vill det sig illa drabbas vårt välmående och hälsa. Åtta av tio lärare anser att arbetsbelastningen är orimlig och nio av tio anser att kringuppgifter tar för mycket tid.
I praktiken innebär det att alla lärare förr eller senare riskerar att hamna i en ohållbar situation. Studier visar också att lärare prioriterar arbetsmiljö framför löneförhöjning, även om vi gärna vill ha båda.
”Helt stressfritt en utopi”
En helt stressfri miljö är en utopi.
Men när dagen blir en kamp mot klockan, för att det är fem minuter mellan lektionerna på olika våningsplan, eller när bristen på planeringstid ständigt är närvarande är det ett tecken på strukturfel.
Råder god arbetsmiljö finns tiden att stanna för samtal med elever i korridoren mellan lektioner, vi hinner se varandra och har tid att förbereda lektioner. Det främjar trygghet och studiero. Därför behöver tiden mellan lektioner vara rimlig och planeringstiden utsatt i schemat. Där byggs ju undervisningen!
”Förebygg från grunden”
Det finns skräckexempel på skolor där lärare förväntas vakta fotbollsplaner samtidigt som nationella prov pågår, eller ägna sig åt att måla klassrum, byta gardiner, spika bord och slänga möbler men möts med en förvånad uppsyn på frågan om planeringstid.
När schemat ändras flera gånger innan höstlovet och när bokningar till simhallen meddelas samma dag. Då finns det problem som måste kunna förebyggas från grunden.
Så uträttar vi stordåd
Bra skolledare förstår kopplingen mellan lärares arbetsmiljö och elevresultat, och arbetar aktivt för att förebygga stress. De har rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete och äger förmågan att lyssna och stötta när lärare berättar hur de mår. Det skapar inte bara respekt och trivsel, utan är en viktig del i att undvika längre tids ohälsa. Att vara öppen för feedback och inse att nyfikna frågor bottnar i intresset för skolutveckling är viktigt. För när stressen blir för hög och möjligheten att påverka arbetet saknas, slår ohälsan till.
”Älskar mitt yrke”
Vi lärare älskar vårt yrke, att stötta, engagera och inspirera elever. För att vi ska kunna göra vårt bästa är ni skolledare avgörande.
Bygg långsiktigt hållbara arbetsvillkor, en välplanerad struktur och en genomtänkt arbetsmiljö. Värna lärares planeringstid och ge oss rätt förutsättningar. Då uträttar vi stordåd tillsammans!
Heidi Henftling, legitimerad lärare
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras