”Provplattformen är skolans Millenium-system"

Mergim Mehmeti, Lucas Lennartsson och Amanda Bjerstam samtalar i ett klassrum, med varsin laptop framför sig
Foto: Maythem Mahdi

Lärarna Mergim Mehmeti, Lucas Lennartsson och Amanda Bjerstam är skarpt kritiska till Skolverkets provplattform.

”Ologisk” och ”svårarbetad” är två omdömen lärarna Amanda Bjerstam, Lucas Lennartsson, Mergim Mehmeti och IKT-utvecklaren Henrik Ryd ger efter att ha testat Skolverkets provplattform i skarpt läge.

Efter att ha genomfört de digitala bedömningsstöden ifjol och nu de digitala nationella proven i Skolverkets provplattform står det tydligt - provplattformen är ologisk, svårarbetad, omständig och totalt föråldrad.

Ett system som i mycket motsvarar region Västergötlands katastrofala journalsystem “Millenium”.

Problemen med digitala proven

Det går inte att importera elev-filer under två veckor på grund av systemfel, det tar upp till 48 timmar att lägga till ny personal, personal måste lägga flera timmars utbildning på att ens kunna förstå hur de ska tilldela eleverna ett prov. För att tala om några av de buggar som finns och inte kan åtgärdas förrän tidigast om ett år.

Ingen AI-funktion finns för rättning, alla elevuppgifter och resultat måste tas ut ur systemet varje år och inget sparas. Varenda år måste vi fortsätta rätta, importera elev-filer med mera.

Hur är det möjligt att lägga ut proven i ett så uselt program? Är det bara typiskt svenskt att allt, verkligen allt, måste upphandlas till varje pris.

Ponera att Skolverket hade utvecklat en lärplattform för hela svenska skolsystemet. Närvaro, bedömning och betyg hade alla lagts in i samma system på samma sätt, ingen hade behövt sitta och rapportera resultat.

”Hade sparat miljoner”

I samma plattform läggs de nationella proven ut, släpps den dagen och tiden de ska, genomförs och en AI-funktion blir bättre och bättre för varje år på att stötta och förenkla bedömning, analys och statistik.

Ett användarvänligt system, enkelt att hantera, samma elev-filer på våra egna svenska servrar - GDPR-säkrare än någonsin.

Hur är ett så uselt program möjligt?

För att inte tala om alla tiotals miljoner alla kommuner hade sparat på att avskaffa alla andra lär- och kommunikationsplattformar, miljoner som skulle kunna användas till undervisning istället.

Amanda Bjerstam, lärare, Mergim Mehmeti, lärare, Lucas Lennartsson, lärare, Henrik Ryd, IKT-uttvecklare, Tomelilla kommun

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”

”Skolverket duckar för kritik mot digitala proven”

Maria Wiman: Jag blir skogstokig av respektlösheten mot oss lärare och elever