Nya läroplanerna: "Glöm inte mina elever”

Specialläraren Denice Sverla uppmärksammar att elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.

Alla skulle reagera om våra politiker gick ut och sa att lösningen på bristande måluppfyllelse är att minska undervisningstiden. I alla fall om det gällde grundskolans elever.
Men när det rör de elever som läser efter den anpassade skolans läroplan, är det så tyst att vi kan höra en nål falla till golvet, skriver läraren Denice Sverla.

I natt hade jag en märklig dröm där det svenska utbildningsutskottet gick ut i ett pressmeddelande och sa att elever som befaras få F i ett ämne ska ges färre undervisningstimmar, så är problemet löst.

Det är ju egentligen ingen konstig dröm med tanke på de utredningar som presenteras och dess förankring i den verkliga kontexten. Alla lösningar som våra kära politiker presenterar går att likställa med att försöka släcka ett pågående vulkanutbrott med en brandsläckare.

Alla skulle reagera om våra politiker gick ut och sa att lösningen på bristande måluppfyllelse är att minska undervisningstiden. I alla fall om det gällde grundskolans elever. Men när det rör de elever som läser efter den anpassade skolans läroplan, är det så tyst att vi kan höra en nål falla till golvet.

”190 färre svensktimmar”

Min dröm är dessvärre en verklighet för elever i den anpassade skolan. För att lyfta ett exempel bland flera så har elever på den anpassade skolan 190 undervisningstimmar färre i ämnet svenska.

I praktiken kan vi se att elever från skolformen har utmaningar med att skriva längre och innehållsrika texter. Vi kan se att de har svårt med att läsa och förstå texter mellan och bortom raderna. Men låt oss fortsätta ge dem färre undervisningstimmar, så får vi sätta våra förhoppningar till att den magiska läsféen viftar ett varv med sitt trollspö och plötsligt ger elever ökad kunskap.

Som att släcka en vulkan med brandsläckare

Vi tittar tillbaka på den svenska skolan ur ett historisk perspektiv. Forskaren Diana Berthén skriver i sin avhandling att det i slutet på 1800- talet fanns en syn på en teoretisk oförmåga hos elevgruppen, individer med intellektuell funktionsnedsättning.

”Rimligare att tro på trolleri”

Det bidrog till att de skulle ges undervisning i handarbete, slöjd och praktiskt arbete. Med det i åtanke tar vi oss tillbaka till timplaner år 2024, där elever i den anpassade skolan ges 395 undervisningstimmar fler i ämnet hem – och konsumentkunskap jämfört med en elev i den reguljära grundskolan.

Dessutom så får elever som läser enligt ämnesområden i skolformen 225 undervisningstimmar färre än alla andra elever i svensk skola.

Så låt oss lägga vårt hopp på att tandfen finns och att hen sällskapar med en magisk läsfe och en lärandefe, som trollar in ett kunnande hos elever på den anpassade skolan. Det känns mer troligt än att våra politiker ser över det här med likvärdig utbildning för alla.

Denice Sverla, speciallärare och utvecklingskonsult

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Nu byter särskolan namn efter elevernas förslag

Ny utredning ger lärarna rätt: ”Man ska inte fastna”