”Nationella prov ersätter aldrig lärare”

Ett porträtt av Keltoum Bentaher Oulehri och en genrebild av ett klassrum
Foto: Privat/AdobeStock

Keltoum Bentaher Oulehri vill se mer fokus på lärandet – inte standarder.

”Vi kan inte tvinga fram lärande på ett enkelt sätt. Genom att sätta press på elever med fler läxor, fler prov och tätare uppföljningar riskerar vi att skapa ytliga prestationer snarare än genuin kunskap” skriver läraren Keltoum Bentaher Oulehri.

I dagens skoldebatt talas det ofta om snabba resultat, statistik och effektivitet. Visst är vi alla överens om att våra elever ska nå goda kunskapsnivåer, men vi måste också fråga oss: Hur mäter vi lärande på ett sätt som verkligen gynnar varje individ?

Det vi ofta glömmer är att lärande inte är en hastig prestation. Det är en process som liknar att odla ett träd, en långsam men säker tillväxt, där varje steg är viktigt för framtiden.

Som lärare möter vi dagligen elever som kommer till oss som små frön av nyfikenhet och vilja att lära sig.

”Kan inte tvinga fram lärande”

Vårt uppdrag är inte bara att plantera kunskap utan också att skapa en trygg miljö där de kan slå rot. Vi vet att varje elev är unik och att det inte finns någon "one-size-fits-all"-lösning.

Lärande handlar om att ge varje elev de rätta förutsättningarna att växa och utvecklas i sin egen takt. För att göra det behöver vi skapa ett skolsystem som värdesätter långsiktighet, inte kortsiktiga vinster.

Vi kan inte tvinga fram lärande på ett enkelt sätt. Genom att sätta press på elever med fler läxor, fler prov och tätare uppföljningar riskerar vi att skapa ytliga prestationer snarare än genuin kunskap.

Vi vet att verklig framgång i lärandet inte handlar om att memorera fakta på kort tid  det handlar om att ge eleverna de mentala och känslomässiga verktygen att förstå och använda kunskap i sitt liv. Ett träd växer inte på en dag, och det gör inte heller en välutvecklad individ.

I denna debatt är det också viktigt att komma ihåg lärarnas roll. Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga att läsa av elevernas behov, förstå deras inre drivkrafter och ge stöd där det behövs.

”Lärarna har sakkunskapen”

När politiker och beslutsfattare utformar utbildningspolitik, måste de komma ihåg att lärarna har den sakkunskap och erfarenhet som krävs för att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas utveckling. Att förlita sig på externa bedömningssystem som inte tar hänsyn till de individuella behoven riskerar att skada hela lärprocessen.

För att eleverna ska kunna växa till sina bästa versioner av sig själva, krävs det mer än snabba lösningar.

När vi sår kunskap växer framtiden

Det krävs långsiktiga investeringar i både resurser och tid. Vi behöver mindre elevgrupper, bättre stöd för elever med särskilda behov och en arbetsmiljö som gör att lärarna kan fokusera på kvalitet i undervisningen.

Om vi på allvar vill odla framtidens medborgare och inte bara snabbköp resultat, måste vi sätta in de rätta åtgärderna och skapa ett system som inte mäter lärande genom snabba siffror, utan genom hållbara resultat över tid.

”Förlita er inte på snabba fixar”

 Att ge eleverna den tid de behöver för att växa är en investering i framtiden. Det handlar inte om att förlita sig på snabba fixar, utan om att skapa en lärandeprocess som har djupa rötter, som är hållbar och som kan stå emot tidens prövningar. Lärande kräver tid, tålamod och framförallt, förtroende för elevernas förmåga att utvecklas.

Låt oss ge lärandet den tid det behöver för när vi sår kunskap, växer framtiden.

Keltoum Bentaher Oulehr, lärare, Eskilstuna

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: 

Lärarnas larm: ”Kan inte ge eleverna stödet de behöver”

Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”