Marcus Larsson: Det går att ändra åsikt – och skolsystem

Foto: Severus Tenenbaum och Jari Välitalo

Marcus Larsson på tankesmedjan Balans skriver om Hallandspostens politiske redaktör Mattias Karlssons bok ”Jakten på skolan”.

Marcus Larsson på Tankesmedjan Balans har läst boken ”Jakten på skolan” och ser två viktiga aspekter att lyfta i debatten om reformeringen av skolan.

Handen på hjärtat: är du bra på att erkänna att du har haft fel? Själv vill jag gärna se på mig själv som en person med ett öppet och prestigelöst sinne, men förmodligen har jag minst lika svårt att byta åsikt som gemene man. Extra svårt är det nog för politiker att byta åsikt. De har investerat mycket mer prestige och trovärdighet i att tycka saker, så kostnaden blir större om de ändrar sig. 

Det finns några saker som påverkar hur svårt det är för politiker att ändra sig. Om de sagt en sak ofta, med emfas och under lång tid så ökar kostnaden för att plötsligt säga något annat. Om en ändrad åsikt går emot ens grundläggande syn på samhället så blir det ännu dyrare. Är det sedan även svårt att omsätta en ändrad politisk linje i genomförbara politiska beslut så kan det nog upplevas som nästan omöjligt att ändra sig.

Djupt ner i skyttegraven

En försvårande omständighet när det gäller att få någon att ändra sig är att de flesta värderar argument efter vem avsändaren är. Jag är tyvärr själv sådan. Om jag läser en text skriven av en skolägare så gör jag det inte med helt öppet sinne. Jag tror att en del andra har extra kritiska glasögon på sig när de till exempel läser tankesmedjan Balans texter. 

Frågan om man ska få tjäna pengar på skolor har länge befunnit sig djupt ner i skyttegraven mellan höger och vänster. Saken har aktualiserats i så gott som varje valrörelse, tonen har ofta varit hård, frågan bottnar i ideologiska grundprinciper och det är praktiskt svårt att förbjuda aktiebolag när de tagit över en inte obetydlig del av elevunderlaget. 

De senaste åren har dock positionerna börjat att röra på sig, framför allt hos de liberala partierna i mitten. Jag tror inte att den här förflyttningen hade skett om debatten bara förts mellan partier och intresseorganisationer (som till exempel den jag verkar inom). Liberala politiker har haft lättare att lyssna på liberala opinionsbildare som kritiserat skolsystemet än på sina politiska motståndare.

Jag tror boken kan bidra till att lösa upp den politiska knuten.

Mattias Karlsson – ledarskribent på Hallandsposten (oberoende liberal) – är en av de mest uthålliga opinionsbildarna i skolfrågan. År efter år har han beskrivit det svenska skolsystemet utifrån ett liberalt perspektiv, med fokus på alla barns rätt till en bra utbildning. I dagarna har Karlsson kommit ut med boken ”Jakten på skolan” (Liber förlag) som jag tror kan bidra till att lösa upp den politiska knuten i frågan om vilka som ska få driva skolor i Sverige.

Hans bok sticker ut

Mattias Karlsson ger i boken en historisk beskrivning av friskolereformen och konkreta exempel på hur de vinstdrivande skolkoncernerna utnyttjar regelverket för att tjäna så mycket pengar som möjligt och hur marknadskrafterna påverkar likvärdigheten i skolsystemet. Han berättar till exempel om ”zombieskolan” John Bauer som krävt extra skolpeng av kommuner långt efter det att företaget gick i konkurs. 

Det har kommit en hel del böcker på det här temat de senaste åren. Mattias Karlssons bok sticker ut eftersom han till skillnad från journalister som skrivit böcker om skolan tydligt argumenterar för en egen ståndpunkt men till skillnad från andra som skrivit argumenterande böcker om skolsystemet inte har egen koppling till något parti, professionen, ägarna eller någon annan. 

Två aspekter att lyfta

Efter att ha läst ”Jakten på skolan” vill jag lyfta fram två aspekter som är extra viktiga att ha med sig under de kommande åren. Dels betonar Mattias Karlsson vikten av att vi som samhälle bestämmer oss för vad som är meningen med skolan – och utformar lagstiftningen därefter – dels beskriver han svårigheten med att ändra politiska beslut, men också att det är möjligt. Mattias Karlsson skriver i boken:

”Skolan ska vara en plats där elever kan växa – inte en plats där människor kan sko sig på skolpengen. Verklig förändring av det svenska skolsystemet kräver uthållighet, politisk samling och inte minst framtidstro. Förändring har genomförts förr, och är alltså möjlig att genomföra igen. Det är dags för politisk handling – snarast. ”

Förändring är möjlig

Mattias Karlsson har rätt i att det går att ändra skolsystem, men för det krävs nog att politiker serveras både morot och piska. ”Jakten på skolan” erbjuder borgerliga politiker moroten att konstruera ett bättre fungerande skolsystem, byggd på liberala grundvärderingar.

Lärare och väljare som läser boken, och lär sig om hur dåligt dagens system fungerar, ges bättre möjlighet att ställa krav på regeringen att genomföra en mer långtgående reformering av skolsystemet än de hittills utlovat. 

Förändring är möjlig. Nu är det dags för politisk handling!

Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS MER:

Marcus Larsson: Sven-Eric Liedman visar hur det finns hopp för oss lärare

Granskar marknadsskolan: ”Fria skolvalet har blivit en helig ko”