”Lärarutbildningen behöver göras om i grunden”

Centerpartiet vill se en lärarutbildning som rustar lärarstudenterna för det kommande yrkeslivet och som sätter didaktik och praktik i centrum.

Lärarutbildningen har inte rustat lärarna med de verktyg som idag krävs. När elevsammansättningen förändras, och utslagningen växer som följd, behöver lärarutbildningen reformeras i grunden, anser Centerpartiet.

Centerpartiet vill bygga en skola som ger varje elev chansen att lyckas utefter sin egen förmåga. En skola som kompenserar för olika förutsättningar och skapar möjligheter för livsresor.

Svensk skola är idag inte en skola för alla. För de elever som kommer från studievana hem, har möjlighet att få hjälp med läxorna och går på en skola där lärarna har de förutsättningar som krävs för att ge varje elev chansen är sannolikheten hög för att man ska få en skolgång som är bland de bästa i världen.

Niels Paarup-Petersen (C).

Motsatt förhållande gäller dessvärre för den grupp elever som kommer från studieovana hem, som har en NPF-diagnos, som inte har svenska som modersmål och som får stöttning alldeles för sent och i alldeles för liten utsträckning. Det finns med andra ord en klyfta som skär sig rakt igenom den svenska skolan.

Skrota F-betyget

Klyftan tar sig idag uttryck i form av en enorm utslagning i svensk skola. Ny statistik från Skolverket visar att 19 900 elever saknade behörighet till gymnasiet 2024. Bortsett från åren direkt efter flyktingkrisen har utslagningen aldrig varit så stor. Andelen är högst på landsbygden, bland pojkar och bland dem som har NPF-diagnos och som nyligen invandrat.

Caroline von Seth (C).

För att minska den stora utslagningen har vi föreslagit att den hårda godkäntgränsen bör skrotas så att de med betyget F kan söka sig vidare till gymnasiets yrkesprogram. I Sverige har vi ett helt unikt betygsystem som gör att om man inte har godkänt i svenska, engelska och matematik, samt ytterligare fem ämnen får man inte läsa vidare på ett yrkesprogram på gymnasiet. Konsekvenserna blir en systematisk utslagning, som helt i onödan kastar tiotusentals unga och barn i utanförskap varje år.

Satsa på mindre klasser

Men det är inte bara betygsystemet som skapar en stor utslagning. Många elever saknar också de kunskaper som krävs. För att få bukt med detta behöver vi satsa på mindre klasser, på de elever som behöver extra stöttning och på läraryrkets attraktivitet. Detta gör vi framförallt genom att stärka lärarnas arbetsmiljö och villkor. Vi behöver dessutom reformera lärarutbildningen i grunden.

Flera rapporter har på senare tid visat på mycket allvarliga brister på lärarutbildningen. Ett exempel på detta framgår i en enkätstudie från Svenskt Näringsliv från 2024. Där ansåg endast en tredjedel av de nyutexaminerade grundlärarna att utbildningen rustat dem för sitt yrke. Extra allvarligt är läget inom områdena läsning och skrivande där 40 procent av de som svarade ansåg att lärarutbildningen inte har rustat dem för yrket. Lärarutbildningen har dessutom fått stor kritik för att inte rusta lärarna tillräckligt när det kommer till didaktik och hur man i praktiken lär ut i klassrummet.

Tre viktiga områden

Regeringen behöver lyssna på den kritik som lärarstudenter, skolledare och lärare riktat mot lärarutbildningen. Lärararutbildeningen behöver bli förankrad i verkligheten. För oss är tre områden särskilt viktiga som vi menar att regeringen bör prioritera.

  1. Se över och öka mängden verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU är den bästa metoden för att lärarstudenter ska lära sig att undervisa i praktiken. Därför behöver större del av lärarprogrammen utgöras av verksamhetsförlagd utbildning. Denna bör i högre utsträckning ske parallellt med de teoretiska delarna av programmen. Centerpartiet vill dessutom skapa incitament för skolor att ta emot VFU-studenter.
  2. Mer didaktik på lärarprogrammen. Didaktiken är den teoretiska del av lärarprogrammen som faktiskt förbereder lärarstudenterna på hur undervisning ska planeras, genomföras och eleverna bedömas. Mängden didaktik lärarstudenter läser behöver öka.
  3. Skapa förankring mellan ämneskunskaperna och det centrala innehållet. Ämnesterminerna på lärarutbildningarna behöver i högre grad stämma överens med det centrala innehåll som eleverna ska få undervisning om.

Koppling till undervisningen

Sammantaget vill vi se en lärarutbildning som har en tydligare koppling till undervisningen. En lärarutbildning som rustar lärarnarstudenterna för det kommande yrkeslivet och som sätter didaktik och praktik i centrum.

På så sätt kan vi förberedda lärarna för det kommande yrkeslivet och ge dem verktyg för att de ska kunna ge alla elever chansen att lyckas.

Niels Paarup-Petersen, Centerpartiets utbildningspolitiska talesperson

Caroline von Seth, lärare och ordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS MER:

Lärarstudenterna: Vår utbildning är olikvärdig

Sveriges Lärarstudenters krav: ”Har sett stora brister”

Lärarstudenterna: Vi vill ha mer tid på plats i skolan

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se