Lärarens förtvivlade brev till skolminister Lotta Edholm

Alla pratar om eleverna – men lärarna behöver akuta insatser, skriver debattören.

Som lärare och förälder ber Mats Pettersson skolminister Lotta Edholm (L) att agera, i ett öppet brev:
”Allt fokus ligger på eleverna – men lärare pressas till bristningsgränsen”.

Kära Lotta Edholm,

I dagens skola ligger nästan allt fokus på elevernas behov och prestationer.

Men vad händer med framtiden om de som ska leda våra elever – LÄRARNA –nu pressas till bristningsgränsen?

Det är hög tid för ett paradigmskifte, som sätter lärarnas välmående i centrum. Varför ser vi inte handling från ditt och regeringsunderlagets håll för att åtgärda denna akuta situation?

”Lärare är inte bara pedagoger”

Lärare är inte bara pedagoger; de är mentorer och administratörer som navigerar stora klasser och ständigt ökande krav från föräldrar.

I en alltmer byråkratisk miljö stjäls värdefull tid från undervisningen av administration. Samtidigt urholkas respekten för läraryrket, vilket gör deras jobb ännu svårare.

Ingen annan yrkesgrupp skulle acceptera dessa villkor, men lärare förväntas presentera dag efter dag.

När lärarna mår dåligt drabbas eleverna

Du förstår, när lärarna mår dåligt, drabbas eleverna.

En välmående lärare, stödd av skolledningen och samhället, kan ge eleverna den kvalitet de förtjänar. En trygg arbetsmiljö och tillräckliga resurser möjliggör kreativitet och förbättrar undervisningen. 

Kravet på politikerna om lärarrollen

Ni politiker och samhället i övrigt måste omvärdera lärarrollen.

En skola där lärarna trivs är en skola där eleverna lyckas. Att prioritera lärarnas hälsa är sunt förnuft. Genom att minska lärarnas arbetsbörda minskar stressen för eleverna, vilket gynnar alla. 

Varför ser vi inte åtgärder från dig, Lotta Edholm, som skulle förbättra lärarnas situation? Sverige har råd med en bättre framtid – men det börjar med lärarna. Alla lärare väntar på din insats. 

Mats Pettersson, lärare och pappa

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Forskaren: Sluta med dokumentation på förskolan

Kraven som stjäl tid och pressar lärarna