Läraren: Fokusera på kvalitet – inte skolform

Läraren Camilla Lind och en bild på elever i ett klassrum
Foto: Privat

Läraren Camilla Lind menar att alla lärare strävar mot samma mål – oavsett var de jobbar.

Läraren Camilla Lind vill se större fokus på kvalitet och mindre på ägarformerna i skoldebatten.

Nyligen var jag på en kurs där lärare från olika delar av landet var representerade. Som sig bör presenterade vi oss för varandra vid namn, ort, vad vi undervisar och slutligen, vilken skola vi arbetar på.

Alla frågor är relevanta och självklart är man nyfiken. Men, förr eller senare kommer sedan följdfrågan ”är det en friskola eller en kommunal skola”? Jag kommer på mig själv med att snabbt svara att jag arbetar på en friskola som drivs av en stiftelse, alltså, inte en skola som drivs av ett vinstdrivande aktiebolag.

”Politikerna spelar ut lärare mot varandra”

Politikerna har under lång tid spelat ut oss lärare mot varandra i deras ständiga skyttegravskrig gällande de vinstdrivande friskolornas vara eller inte vara.

Nu senast i Almedalen pratade Socialdemokraternas Magdalena Andersson om att det viktigaste arbetet som behöver genomföras i skolan just nu är att ”stoppa marknadsexperimentet” med friskolor och att ”dagens marknadsskola sviker de unga”.

Varpå Jimmie Åkesson replikerade genom att försvara aktiebolagsdrivna skolor. Detta är inte en oviktig fråga men den har helt tagit över skoldebatten de senaste åren. För en politiker är det viktigt att vinna debatten. För oss lärare är det snarare viktigt att alla skolor i Sverige står för kvalitet, oavsett om det är en friskola eller en kommunal. Dit kommer vi bara om vi arbetar tillsammans mot samma mål.

Numera har vi ett fackförbund för lärare som samlar oss alla under ett tak. Fantastiskt! Nu har vi verkligen chansen och tillsammans åstadkomma saker. Men, får alla lika mycket plats under det här taket? De lärare som arbetar på en vinstdrivande friskola – känner de sig välkomna?

Under mina 22 år som lärare har jag arbetat på en kommunal skola, på en vinstdrivande friskola och på en icke vinstdrivande skola. Gemensamt för alla dessa skolor har varit engagerade lärare som vill göra ett bra jobb, inte minst på den vinstdrivande skolan. 

En kommunal skola drivs av kommunen medan en friskola drivs av en annan huvudman. Vi lärare drivs av en vilja att hjälpa våra unga medborgare att utvecklas i livet såväl som människor som i våra ämnen. Är det inte det som är det viktiga?

Målet som är gemensamt – för alla lärare

De mål vi har i vår profession och inte vilken huvudman vi arbetar för? Vi vill ju alla ha en välmående skola med bra kvalitet. Är det kanske där vi ska lägga vårt fokus istället för att titta på när Magdalena och Jimmie polariserar oss med sin skolpingis?

Den franska utbildningsfilosofen Philippe Nemo var nyligen i Sverige för att samla stoff till sin nya bok som ska jämföra olika länders skolsystem. Bakgrunden till att boken skrivs är Nemos djupa oro för Europas framtid, då han tycker sig se att kvaliteten i de offentliga utbildningssystemen sjunker i flera länder. 

Låt oss samarbeta som en enad grupp över skolgränserna

Han menar på att problemet i skolan i Sverige inte har sitt ursprung i friskolornas vinster utan att det, precis som i Frankrike, mer handlar om: organisation, pedagogik och lärarutbildning. 

Så kan lärare stävja glädjebetygen

Hur gör vi med betygsinflationen då? Flera rapporter visar att det är friskolorna som sätter flest glädjebetyg. Låt oss ta ett exempel.

Ponera att en friskola generellt sätter högre betyg i musik än vad en kommunal skola med musikklasser gör, betyder det då per automatik att friskolan sätter glädjebetyg?  Det kanske snarare handlar om att lärarna på de båda skolorna skulle behöva träffas för att sambedöma och tillsammans diskutera betygskriterierna.

Kan det vara så att skolan med musikklasser har en så hög nivå på sin musikundervisning att de är lite för hårda i sin betygsbedömning? Att betygssystemets utformning är en del av problemet med betygsinflationen är inget vi behöver sticka under stolen med, utan snarare något som vi lärare behöver arbeta med.

Oavsett skola är de flesta av oss engagerade, kunniga och kompetenta lärare. Ingen av oss är ute efter att segregera eller att inte sätta rättvisa betyg. Vi alla vill att vår svenska skola ska vara lika med kvalitet. Låt oss lägga fokus där i stället. Låt oss samarbeta som en enad grupp över skolgränserna, släppa diskussionen om vem som äger skolan för ett tag och istället se vad vi kan åstadkomma tillsammans. Vi lärare.

Camilla Lind. lärare i Göteborg

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN: 

Replik: ”Skola och marknad går inte ihop”

Academedia inleder samtal om undervisningstid

1,2 miljarder i vinst – ändå ska Umeå spara i skolan

Anna Olskog om nya målen: ”Nöjd blir jag aldrig”