”Kunskapsskolan försvarar en ohållbar arbetssituation”

En genrebild av en lärare som demonstrerar ett vitt föremål för klassen och elever som räcker upp handen och ett porträtt av Nils Legge
Foto: Privat/AdobeStock

Nils Legge, Sveriges Lärare, tillbakavisar att Kunskapsskolans koncept krockar med reglerad undervisningstid.

”Statens utredning SOU 2025:26, ”Tid för undervisningsuppdraget”, ger oss lärare hopp. Därför är det med stor besvikelse vi läser Kunskapsskolans remissyttrande. Yttrandet avvisar de centrala förslagen utan konkreta förslag på lösningar och försvarar en ohållbar arbetssituation med argument som inte stämmer överens med verkligheten”, skriver Nils Legge, Sveriges Lärare Kunskapsskolan.

Den mest allvarliga invändningen från Kunskapsskolan är mot förslaget att reglera lärares undervisningstid. Man drar den felaktiga slutsatsen att reglering av tid är ett hot mot valfriheten och den pedagogiska mångfalden. Verkligheten är den motsatta.

Vi på Kunskapsskolan har mycket tid med våra elever. Det är värdefullt och ger oss ett enormt övertag i jämförelse med andra skolor. Men för att få ut mer av den tiden, och för att kunna göra annat än att bara vara i samma rum, behöver vi tid ifrån eleverna också. Vårt koncept behöver inte alls krocka med en reglering av arbetstiden som Kunskapsskolan hävdar. Tvärtom bör man välkomna det som en möjlighet att lyfta kvaliteten till ännu högre nivåer.

”Innovation föds ur tid”

Kunskapsskolan menar att regleringar hotar förmågan att föda pedagogiska idéer och innovationer”. Men man måste också hinna ta hand om sina nyfödda idéer och inte försumma dem för att man måste ta hand om alla andra barn också.

Behovet av innovationer är störst på skolor där man inte hinner med sitt läraruppdrag. Det blir en jakt på snabba lösningar istället för genomtänkt pedagogisk utveckling. Förutsättningen för att en skola ska hålla hög kvalitet är att lärarna hinner med sitt uppdrag. Då mår de bra och känner sig tillräckliga.

”Systemfel”

Okunskapen om vad som faktiskt räknas som undervisning känns märklig i yttrandet. Man använder ”tolkningsutrymme” för att göra det luddigt vad en lärares tid räknas som. Men när en lärare inte ens hinner gå på toaletten mellan lektionerna utan att bli sen är det inte längre ett ”tolkningsutrymme” utan ett systemfel.

Våra ambitiösa lärare ute på våra skolor saknar förutsättningarna för att göra det. Att definiera delar av deras tid på ett felaktigt sätt skapar problem för dem i deras vardag men det krockar också direkt med de lagar och avtal vi alla ska följa.

”Hot mot demokratin”

Kunskapsskolans remissvar ger även uttryck för en rädsla för vad eventuella lagändringar framöver kan innebära. Kanske måste friskoleaktörer skala ner ambitionerna på vinst. Att driva skola är en investering i våra barn för att samhället ska stå starkt i framtiden. När detta ställs mot ett vinstintresse på en fullständigt avreglerad pseudomarknad är det ett direkt hot mot likvärdigheten och demokratin i Sverige på sikt.

Skala ner ambitionerna på vinst

Vi uppmanar beslutsfattare att lyssna på oss som arbetar i klassrummen. Ge oss förutsättningarna att göra vårt jobb. Reglera vår arbetstid så att vi får tid för hela vårt uppdrag. Det är den största kvalitetsreformen svensk skola kan få.

Nils Legge, ordförande för Riksorganisationen Sveriges Lärare Kunskapsskolan

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.