Kräver lönetrappa som gynnar alla lärare

Foto: Felix Lidéri Bergman/Sveriges Lärare

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, ser i Sacos livslönerapport att lärare är på väg mot en olönsam livsgärning.

”Den individuella lönesättningen är ett svek mot lärarna – det krävs en lönetrappa som värdesätter erfarenhet”, skriver Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.

Vi är många som har gjort valet att studera till lärare. Vi väljer att lägga flera år av våra liv så att vi kan arbeta inom skolväsendet. Att få arbeta med lärande och utveckla barn och elever är en enorm drivkraft. Vi vet att det börjar med en bra utbildning, och vill vara en del av den resan.

Denna drivkraft kan vara en belöning i sig, men givetvis ska en utbildning som lärarutbildning löna sig. Så är det inte idag. I Sacos rapport ”Är din utbildning lönsam” framställs en dyster bild.

Flera utbildningar är olönsamma, bland dem ingår nästan alla lärarutbildningar. Sämst är det för dem som studerar förskollärarprogrammet.

Det här måste du göra

Om du vill bli lärare och inte göra en ekonomisk förlust behöver du:

  1. Börja studera direkt efter studenten
  2. Läsa till ämneslärare i exempelvis svenska
  3. Ta examen utan större fördröjning
  4. Få jobb direkt efter examen
  5. Hålla ut ett helt arbetsliv

Om du prickar av alla dessa punkter så har du tjänat in din lärarutbildning vid 63 års ålder.

De flesta förstår att detta varken är rimliga förväntningar eller motsvarar verkligheten. Alla börjar inte studera direkt och alla kan inte bli ämneslärare i allmänna ämnen. Vi behöver även lärare i exempelvis förskolan och lärare i praktiska ämnen.

Lärare kan inte bära ansvaret

Det svenska skolväsendet lider av stora brister och vi som samhälle kan inte förvänta oss att lärarna ska bära hela det ansvaret. Vi kan inte heller lita på att lärarnas egen drivkraft är belöning nog. Om vi vill lösa lärarbristen och på riktigt uppvärdera yrket behöver man göra utbildningarna lönsamma. Det handlar absolut om egenintresse för den enskilda lärarens privatekonomi, men det är också ett samhälleligt intresse i att det kommer att stärka läraryrkets attraktionskraft. 

Att läraryrket inte värderas tillräckligt högt märks kanske främst hos de lärare som har flera år i yrket. Våra erfarna lärare utklassas inte sällan av nyexaminerade lärare när det kommer till lön. Detta speglar den skeva lönestruktur som vi har. Bra för den nyexaminerade kan tyckas, men eftersom löneutvecklingen praktiskt taget är obefintlig så kommer det inte att finnas någon reallöneutveckling att prata om. Något behöver göras.

Ska synas i lönekuvertet

Först och främst behöver vi uppvärdera yrket, och det ska synas i lönekuvertet. Efter en mångårig lärargärning ska man som lärare kunna se tillbaka på sin karriär och känna stolthet och uppskattning. Detta med en god löneutveckling som märkts av före pensionen.

Vi behöver även ett nytt lönesystem. Den individuella lönesättningen har varit ett svek mot lärarna, såväl som professionen som enskilda löntagare. Vi behöver en lönetrappa som är förutsägbar, rättvis och som värdesätter erfarenhet. Genom en lönetrappa kan vi få en struktur som motiverar fler att göra valet att bli lärare och att stanna kvar i yrket.

Sverige har inte råd att fortsätta nedvärdera läraryrket. Vi behöver visa att vi värderar våra lärare – för professionens skull, för elevernas skull och för samhällets skull.

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter

LÄS MER:

Saco: Lägre livslön för tre av fyra lärarutbildningar

Omvalda ordföranden: ”Marknadsskolan ett svek”

Krav på C-betyg – varannan lärarstudent inte behörig

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto. (Oftast duger en selfie tagen i bra ljus.)
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se