”Kognitionsvetenskap är ingen revolution”

Repetition är inte enda svaret på skolans kris, skriver Oscar Björk, doktor i didaktik.
Vi lärare debatt Lösningen på skolans brist på repetition är inte kognitionsvetenskap, menar Oscar Björk, doktor i didaktik vid Mälardalens universitet.
En text på Expressens ledarsida om repetitionens betydelse i skolan landar i ett numera välbekant budskap: skolan är i kris, och lösningen är att låta kognitionsvetenskapen ta över lärarutbildningen.
Som så många gånger tidigare tas ett reellt problem – att elever får för lite möjligheter till systematisk repetition – som intäkt för att hela utbildningsvetenskapen behöver stöpas om, och att lärarutbildningen ska befrias från ”sociokulturella teorier” till förmån för en mer hantverksmässig, kognitionsvetenskaplig grund.
”Problemet är dubbelt”
Problemet med denna slutsats är dubbelt.
För det första är den inte vetenskapligt underbyggd. Forskning om lärande är långt ifrån entydig och kan inte reduceras till en enda paradigm.
Att lärande sker genom repetition är visserligen sant, men repetition är aldrig en neutral process – vad vi väljer att repetera, i vilka sammanhang och för vilka syften, är en fråga om pedagogik, inte bara om kognition.
Det är just här som sociokulturella teorier har en avgörande betydelse, eftersom de hjälper oss att förstå hur kunskap blir meningsfull i olika sammanhang.
Att rensa bort dessa perspektiv vore att ge sig ut på djupt vatten utan att förstå vare sig strömmarna eller djupet.
För det andra är det en klassisk omväg runt de verkliga problemen i lärarutbildningen.
”Detta saknar lärarutbildningen”
Det som verkligen påverkar lärarstudenternas möjligheter att bli skickliga lärare är inte vilken ”kunskapssyn” som dominerar, utan hur mycket lärarledd undervisning de faktiskt får, hur väl deras praktik är organiserad och hur pass rustade de blir att hantera de komplexa klassrumssituationer som väntar dem.
Men istället för att diskutera dessa frågor föreslår Expressen att vi byter ut en krydda i en spiksoppa och hoppas att den ska bli mer mättande.
Repetition är en viktig del av lärande, men inte en mirakelkur som ensam kan lösa skolans utmaningar.
Repetition är inte en mirakelkur
Och kognitionsvetenskapen är inte den revolution den ofta utmålas som. I stället för att fastna i förenklade dikotomier om vilken kunskapssyn som ska segra borde vi fråga oss hur vi skapar en lärarutbildning som ger blivande lärare rätt förutsättningar att undervisa – i verkliga klassrum, med verkliga elever, i en verklighet som är långt mer komplex än Expressens ledarsida tycks vilja erkänna.
Oscar Björk, filosofie doktor i didaktik och universitetslektor i svenska vid Mälardalens universitet
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Lärarnas larm: Därför nöter vi för lite i skolan
”Läraryrket riskerar bli en fråga om ren teknik”
”Undervisning är en fråga om teknik – också”
16 forskare: ”Utredningen underminerar lärare”
Slutreplik: ”Mätbarhet får inte ersätta lärarnas professionella omdöme”
Replik: ”Gräsrotsrörelse bakom kognitionsvetenskapens uppgång”
Linnea Lindquist: ”Kognitionsvetenskap är inte någon trend”
Replik: ”Endast i skolan är det kontroversiellt att börja med det grundläggande”
”Kasta inte halmgubbar i utbildningsdebatten”
”Lärare kan bli lidande av nya forskningstrenden”