”Klart vi ska jobba med AI i skolan”
AI borde vara en självklarhet för alla lärare att få lära, skriver Therese Blomqvist.
Vi lärare debatt ”Det är ingen lyx att utbilda lärare i ChatGPT. Det är en nödvändighet! Vi ser redan nu hur AI genomsyrar samhället, arbetslivet och inte minst våra klassrum”, skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Hoho, alla Sveriges skolledningar! Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards.
Det krävs vilja och mod från en skolledning som faktiskt förstår varför AI inte bara är en modefluga, utan en revolution som redan har börjat och definitivt är här för att stanna.
Låt oss vara ärliga. Dagens elever har en otrolig förmåga att snabbt ta till sig ny teknik. De rör sig smidigt mellan appar, AI-verktyg och digitala plattformar. Flera av dem bemästrar redan ChatGPT. Vissa kan redan med hjälp av AI analysera texter och till och med skapa kod. Om vi inte hakar på den här utvecklingen riskerar vi att inte bli mer än lärlingar medan eleverna blir mästare.
”Bristande kunskaper hotar yrkesrollen”
Det kommer inte bara vara ett hot mot vår yrkesroll, utan det försvårar också vårt uppdrag att vägleda och stötta eleverna. Vi måste kunna svara på deras frågor om hur AI fungerar, förstå vilka möjligheter och risker som finns, och kunna utnyttja tekniken på bästa sätt för att främja deras lärande. Om vi inte gör det tänker jag att vi riskerar att förlora vår relevans som utbildare.
Förändringar i skolan sker oftast alldeles för långsamt. Nya metoder och teknologier implementeras inte sällan först efter att de bevisat sitt värde och det finns en väl genomtänkt plan. Men i en värld där teknologin utvecklas med blixtens hastighet, är det inte längre hållbart, och om vi inte börjar utbilda våra lärare inom den nya teknologin nu, riskerar vi att hamna hopplöst efter.
Som vi redan känner till så ges sällan läraryrket dess status den förtjänar, trots att läraren är ett av samhällets allra viktigaste yrken.
AI allt större del av vardagen
Vad skulle hända om vi börjar se på läraryrket som ett yrke i ständig utveckling, där kontinuerlig fortbildning är normen?
Genom att utbilda oss i AI och ChatGPT kan vi visa att lärarrollen är modern, relevant och hyfsat tekniskt kompetent. Fortbildning blir då inte bara ett sätt att förbättra våra egna färdigheter, utan också ett sätt att höja lärarnas status i samhället.
Inom handeln, ett område där jag själv är verksam som lärare, blir AI en allt större del av vardagen. Vi ser AI användas för att analysera kundbeteenden, optimera lagerhantering och till och med i kundtjänst, där chattbotar kan hantera kundfrågor. Om vi som lärare på försäljnings- och serviceprogrammet inte håller oss uppdaterade om denna utveckling, blir det svårt att förbereda våra elever för arbetslivet.
Vi måste kunna svara på elevernas frågor om AI
Det handlar om att visa att vi tar vårt yrke på allvar och är beredda att utvecklas i takt med världen omkring oss. Att förstå AI är inte längre bara ett snyggt plus på Cv:t. Sanningen är att utbildning inom AI är en förutsättning för att kunna erbjuda våra elever den utbildning de förtjänar. Rätt och slätt så är läran om ny teknologi och AI för oss lärare inte bara en strategisk investering inför framtiden utan en ren och skär nödvändighet.
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
LÄS ÄVEN:
Boktips: 3 böcker om AI i skolan
Var femte lärare använder AI i undervisningen
Hjärnforskaren varnar för ensidigt neurofokus i skolan
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se