”Jag är Wimans ’chefschef’ – och hon är välkommen hit”

Markus Brunfelt, grundskolechef för Kunskapsskolan, svarar på Maria Wimans text om ”chefschefer”.
Vi lärare debatt I sin senaste krönika lyfter Wiman fram “chefschefernas” bristfälliga förståelse för lärarnas planeringstid. Det slår mig då att det är mig hon åsyftar, skriver Markus Brunfelt, grundskolechef för Kunskapsskolan i Sverige.
Jag är en stor beundrare av Maria Wimans krönikor. Med en nyanserad blandning av allvar och humor lyfter hon fram lärarprofessionens utmaningar, men också tjusningen med yrket. Eftersom läraren är den viktigaste faktorn (tillsammans med föräldrarna) för att våra elever ska lyckas i skolan, värmer det ett gammalt lärarhjärta att det finns skickliga skribenter som eftersträvar en höjning av lärarnas status.
I sin senaste krönika lyfter Wiman fram ”chefschefernas” bristfälliga förståelse för lärarnas planeringstid. Det slår mig då att det är mig hon åsyftar, vilket i sig är smickrande.
”Står fast: Detta betyder läraren”
Efter 25 år i skolans tjänst, som lärare, rektor och numera skolchef, i såväl kommunal- som fristående sektor, står jag fortfarande fast i lärarens betydelse för kunskapsutvecklingen och fostran av våra elever.
Tyvärr har Wiman slarvat en del i förarbetet till sin krönika. Hon hävdar att Kunskapsskolan har infört ett ”revolutionerande schemaläggningssystem” och samtidigt halverat lärarnas planeringstid.
Detta stämmer inte alls. Vi har under de 25 år som vi har erbjudit våra elever en personligt utformad utbildning, i princip haft samma arbetstidsavtal. Under en 43-timmarsvecka har våra lärare i genomsnitt 15,5 timmar avsatta för för- och efterarbete av undervisningen. Dessa timmar är avsedda för individuell och kollegial planerings- och bedömningstid.
Vi har inga färdiga lektionsupplägg som rakt av kan appliceras på en elevgrupp. Däremot har vi en kunskapsportal med förslag till arbetsområden, inklusive lång- och kortsiktiga planeringar, förslag på examinationsformer med mera för grundskolans 17 ämnen.
”Viktigt finlir”
Dessa ligger till grund för det viktiga finlir som varje lärare behöver genomföra så att varje elev får undervisning på rätt nivå. Kunskapsporten underlättar samarbete mellan ämneskollegor på samma skola, likväl som samarbete mellan lärare på våra 29 grundskolor. Detta möjliggör en mer kvalitativ ämnesplanering samt frigör tid så att våra elever får betydligt mer tid med sina lärare än på en traditionellt kommunal skola.
Eftersom jag har jobbat i både kommunal och fristående verksamhet ser jag de stora fördelarna med detta upplägg.
I princip alla lärare som jag har träffat blev lärare just för att ägna större delen av sin arbetstid tillsammans med elever. Eleverna uppskattar att få mer tid med sina lärare och upplägget främjar det kollegiala samarbetet inom ämnes- och arbetslag, vilket i sin tur främjar likvärdigheten.
”Får stöd av alla lärare”
Våra elever har inte bara tillgång till en matematiklärare utan kan vända sig till alla matematiklärare på skolan för att få stöd i sitt lärande.
Som en naturlig följd av detta når våra elever bättre studieresultat och tillgängligheten till lärare bidrar även till en starkare upplevelse av trygghet, trivsel och studiero.
Om man tittar på lärarnas upplevda trivsel och arbetsbelastning, ser även den bättre ut än de lärare som jobbar under ett kommunalt huvudmannaskap.
Vi skolchefer eller ”chefschefer”, som Wiman kallar oss, jobbar väldigt nära våra rektorer och prioriterar deras pedagogiska ledarskap så att lärarna får goda förutsättningar att ge våra elever en högkvalitativ undervisning.
Du är välkommen till Kunskapsskolan
Maria Wiman är en skicklig skribent med ett stort lärarhjärta och du är varmt välkommen till Kunskapsskolan för en mer nyanserad diskussion om vad våra lärare, och framför allt våra elever behöver.
I debatten om lärarnas arbetssituation mår vi alla bra av att förstå varandras perspektiv, men då behöver vi också ha en mer korrekt faktabas om hur våra lärares arbetstidsavtal och arbetssituation ser ut.
Varmt välkommen!
Markus Brunfelt, grundskolechef/”Chefschef”, Kunskapsskolan i Sverige
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Kunskapsskolans schema halverade planeringstiden
Maria Wiman: Hallå, chefchefen – lyssna på oss fnattingar på golvet