”Hoppas rektorerna väljer pappersprov”

Läraren Sara Forster uppmanar Sveriges rektorer att använda ersättningsprov på papper om Skolverket inte fixar problemen med provplattformen.
Vi lärare debatt Det har tagit sju år att få fram provplattformen – nu hoppas läraren Sara Forster att Sveriges rektorer väljer ersättningsprov på papper i stället för de digitala proven.
Skolverket har haft sju år på sig att ta fram en provplattform, som har fått hård kritik.
- I plattformen kan jag som lärare inte göra en kvalificerad bedömning av elevtexterna.
- Jag kan inte stryka under, inte markera avskrifter och inte skriva kommentarer i marginalen.
- Jag kan inte jämföra två texter med varandra.
Det jag kan göra är att markera 1, 2 eller 3 i den tillhörande matrisen, samt skriva en kommentar per text.
Denna kommentar kan dock endast jag som bedömer se, inte den undervisande läraren som är den som utövar myndighetsutövning genom betygssättning.
När jag får tillbaka de bedömda texterna vet jag alltså inte vad i de 80-sidiga bedömningsanvisningarna som ligger till grund för bedömningen.
Jag kan endast se några siffror, vars resultat särskilt ska beaktas vid betygsättning. På vilket sätt bidrar detta till en rättvis och likvärdig betygsättning?
”Lyssna på lärarna”
När Skolverket har fått kritik har kritiken avfärdats.
Skolverket - lyssna på oss lärare! Vet ni ens hur bedömning av elevtexter går till? Vi vill fortsätta genomföra kvalificerade, rättssäkra bedömningar.
Syftet med nationella prov är att “stödja en rättvis och likvärdig betygsättning” och syftet med de digitala nationella proven är att göra det enklare för skolor att administrera och hantera proven, med målet ”minskad arbetstid för bedömning och resultathantering”.
I plattformen finns funktionen att på sekunden se hur lång tid det tar att rätta en elevtext, men inte möjligheten för mig att motivera min bedömning för den kollega som särskilt ska beakta denna bedömning vid betygsättning. På vilket sätt bidrar detta till en rättvis och likvärdig betygsättning?
Kraven på digitala proven
Skolverket - låt oss i alla fall skriva ut elevtexterna på papper, så att vi kan fortsätta bedöma enligt de beprövade sätt och de inarbetade rutiner vi har. Om det inte går, inför då skyndsamt följande så att funktionerna finns på plats inför de nationella proven:
- Möjlighet att kommentera i elevtexterna för att motivera bedömningen
- Möjlighet att som undervisande lärare se den bedömande lärarens kommentar
Om detta inte går hoppas jag att Sveriges alla rektorer använder sig av möjligheten att använda ersättningsprov på papper, som får användas om skolorna saknar “de tekniska förutsättningarna för att kunna genomföra digitala nationella prov”.
Låt oss skriva ut på papper
Plattformen ger oss idag inte de tekniska förutsättningar som krävs för att vi ska kunna utföra vårt kvalificerade bedömningsarbete.
Som det ser ut nu kommer genomförandet av digitala nationella prov inte resultera i mindre arbetstid för bedömning och resultathantering, utan snarare betydligt mer tid, för en mindre kvalificerad och rättssäker bedömning.
Skolverket - lyssna på oss!
Sara Forster, förstelärare och gymnasielärare i svenska, Tullinge
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Varningen: ”Risk för fusk med digitala prov”