Forskarna: Därför är lärarna i förskoleklass så viktiga

En grupp barn som lyssnar uppmärksamt, ett barn räcker upp handen
Foto: AdobeStock

Fokus bör ligga på hur sexåringar lär sig, snarare än på tidig skolstart, skriver forskarna bakom debattartikeln.

Nu är förskoleklassen i en ny brytningstid. Skolformen föreslås försvinna och grundskolan blir tioårig. Ett väntat beslut då båda politiska blocken har uttryckt enighet. Frågan är vilka skillnaderna kommer att bli efter denna reform.

Regeringen vill se en tioårig grundskola. Men skolan är redan tioårig. Sexåringarna finns redan i skolan, förskoleklassen är obligatorisk.

Dock gjordes förskoleklassen till en egen skolform i samband med obligatoriet, vilket innebär att den inte omfattas av alla policys som gäller resten av grundskolan.

En tioårig grundskola kan alltså åtgärda de glapp som har skapats, vilket kan innebära ett mer samlat skolsystem med samma regler för alla elever och lärare. Dessutom kan samma lärare arbeta med samma elevgrupp under flera läsår, vilket kan bidra till mer långsiktig undervisning till fördel för barnen.

”Frågan inte när – utan hur”

Frågan om när barn ska börja skolan är tätt kopplad till våra föreställningar om skolan och om förskolan. Man kan argumentera för att frågan är irrelevant. Snarare borde frågan handla om vilket verksamhet som erbjuds.

I vårt stora forskningsprojekt ”Förskoleklassen i en brytningstid” (finansierat av Vetenskapsrådet 2018-2021) har vi studerat konsekvenserna av de senaste årens reformer.

Vi har sett att förändringar sker. Vi har sett att förskoleklassverksamheten har förskjutits mot den ämnesdidaktiska undervisning som nu efterfrågas. Vi ser att elevernas kunskaper kartläggs och att deras behov av stöd identifieras tidigt. Vi ser samtidigt att lärarna gör allt för att försvara och bevara barns lek och det praktiska arbetssättet.

Fokuserar redan på läsa-skriva-räkna

Det är en villfarelse att tro att en tioårig grundskola kommer att innebära en ”tydligare fokusering av tidig läs-och skrivinlärning”. Det är ju att underkänna en hel yrkesgrupp. Förskoleklassen är den skolform som har högst andel behöriga lärare, 86 procent.

Ungefär hälften av dessa är förskollärare. En vågad gissning är att resten är F-3-lärare. Med det senaste decenniets policyförändringar av förskoleklassen har mer och mer fokus kommit att läggas på just läs-, skriv- och matematikundervisning.

Att barnen kommer att lära sig läsa, skriva och räkna ”ännu mer” är alltså ett ganska svagt argument. Det har denna extremt välutbildade grupp lärare fokuserat i många år.

Vi fick uppdraget att skriva forskningsöversikten till utredningen om en tioårig grundskola (SOU 2021:33).

Översikten visade tydligt att tidiga insatser är viktiga, men samtidigt att det saknas stöd i forskning för att en tidigarelagd skolstart bidrar till bättre resultat i skolan.

Hur eleverna presterar i kunskapsmätningar har sannolikt att göra med andra faktorer än åldern för skolstart.

Det är fortfarande samma sexåringar som kommer från skolan. De har fortfarande lämnat samma förskoleundervisning.

Lärarnas viktigaste uppgift

De behöver fortfarande emotionell trygghet vid skolstart, leka in kunskaperna, knäcka koderna i sin takt och bemötas av engagerade lärare med kompetens att undervisa de allra yngsta barnen i skolsystemet.

När förskoleklassen försvinner kommer fokus att behöva läggas på barnens övergång från förskola till skola på ett helt nytt sätt. Det kommer att bli ett av de viktigaste uppdragen för lärarna i nya årskurs 1. Läraren, är oavsett vilken grundutbildning man har läst, en central och viktig person i klassrummet. En förändring som denna behöver ge utrymme för samtliga lärare, såväl förskollärare som grundskollärare, att få vidareutveckla sina kunskaper och kompetenser om att undervisa sexåriga barn.

Helena Ackesjö, docent i pedagogik, Linnéuniversitetet

Sven Persson, seniorprofessor, Malmö Universitet

Lina Lago, docent i pedagogiskt arbete, Linköpings Universitet

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Efter beskedet om tioårig grundskola – ”Förskollärare behövs

Oro efter beskedet om tioårig grundskola