Eleverna: ”Svensk skola i digital kris”

Helena Eriksson, Elevernas riksförbund, vill se en bättre digital arbetsmiljö i skolan.
Vi lärare debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg. Digitaliseringen av skolan resulterar i en arbetsmiljö som gör skolan svårare – inte lättare” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Förra veckan avbröt Skolverket lanseringen av Provplattformen. Efter sju års utveckling och en kostnad på 697 miljoner kronor hade den fortfarande allvarliga brister.
Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg. Problemet är större än så. Digitaliseringen av skolan sker utan en fungerande strategi, vilket resulterar i en digital arbetsmiljö som gör skolan svårare – inte lättare. Rätt utformade kan digitala verktyg vara ovärderliga stöd. Men för att digitaliseringen ska lyckas krävs ett elevperspektiv.
”Mer kaos än stöd”
Vi hör otaliga vittnesmål om hur elever förväntas navigera genom röriga digitala plattformar. Brist på struktur och överskådlighet gör det svårare att hålla koll på uppgifter och inlämningar. Lärarna tvingas lägga orimligt mycket tid på att få olika system att fungera – tid som borde ägnas åt undervisning.
Syftet med att införa digitala nationella prov var att göra bedömningen mer rättvis och likvärdig. Men vad skulle proven egentligen mäta? Elevernas faktiska kunskap, eller deras förmåga att hantera ett nytt och dåligt utformat system i en stressad situation?
Den digitala skolmiljön skapar redan idag stress, istället för att vara ett stöd. Enligt Jämställdhetsmyndigheten känner fyra av fem flickor sig ganska eller mycket stressade av skolarbetet. Hälften av alla pojkar upplever motsvarande stress.
”Förstärker ojämlikheter”
Misslyckad digitalisering slår hårdast mot de elever som redan kämpar mest.
- Elever med NPF-diagnoser drabbas särskilt när system är röriga och svåra att navigera i.
- Pojkar har sämre skolresultat än flickor, och de riskerar att hamna efter ännu mer när skolan blir svårare.
- Socioekonomiskt utsatta elever får sämre förutsättningar när digitala krav ökar och stödet hemifrån blir ännu viktigare.
Trots att detta är välkänt har Skolverket inte analyserat hur digitala prov och system påverkar eleverna. Besluten om hur skolan ska digitaliseras tas utan att lyssna på dem som skolan är till för – eleverna.
”En väckarklocka”
Med finansiering från Jämställdhetsmyndigheten driver vi ett projekt som undersöker elevers digitala arbetsmiljö. Med insikter, råd och verktyg vill vi bidra till en digital skola som fungerar för alla elever. Skolans digitalisering måste utgå från elevernas behov och förutsättningar, inte tekniska lösningar som i slutändan skapar fler problem än de löser.
Den digitala skolmiljön skapar stress
Rätt utformad är den ett ovärderligt stöd i undervisningen. I vårt arbete ser vi ingen motsättning mellan elevers och lärares behov. Tvärtom. När det fungerar för eleverna blir det också bättre för lärarna.
Skolverkets misslyckande med den digitala provplattformen är en väckarklocka. Det är dags att vi tar elevers digitala arbetsmiljö på allvar. Och det börjar med att lyssna på eleverna.
Helena Eriksson, generalsekreterare Elevernas riksförbund
Karin Ekelund Malmros, tillgänglighetsexpert
Stefan Johansson, vd Begripsam, teknologie doktor
Pernilla Alexandersson, vd Add Gender, jämställdhetsexpert
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
LÄS ÄVEN:
Skolverket stoppar digitala nationella proven hela våren