Eleverna får inte läsa vidare: ”Möglar i fattigdom”

Olle Cleve och Emma Åkrok och ett tomt klassrum
Foto: AdobeStock/Privat

Olle Cleve och Emma Åkrok vill plugga – och skrev till statsminister Ulf Kristersson.

”Hjälplösa och tröga – och mindre viktiga än myggen”. Eleverna Olle Cleve och Emma Åkrok skriver om drömmen om utbildning för dem med intellektuell funktionsnedsättning. Och frågan som statsminister Ulf Kristersson lämnade obesvarad.

Vi skrev ett brev till statsminister Ulf Kristersson, vi fick givetvis inget svar av honom personligen. Han svarar ju barn som har problem med myggor på sommaren, det är viktigare än frågor som rör oss, personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Men vi fick ett svar, från vår socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall. Ett svar som bestod av 750 tomma ord och information om det vi redan visste.

Inom den anpassade gymnasieskolan finns det nio nationella program.

Inom gymnasieskolan finns 18 nationella gymnasieprogram: sex högskoleförberedande program och 12 yrkesprogram.

I Moderaternas idéprogram skriver de ”att varje människa är unik innebär också att människor är olika. Rätten att välja väg tillhör alla”.

Vi behöver bestämma yrke när vi är 15 år, vi kan bara välja yrkesprogram för att ha en chans på arbetsmarknaden.

”Visste statsministern när han var femton år?”

Visste Camilla eller Ulf vad de ville bli när de var 15 år, för vem vet egentligen det? Vi går fyra år på gymnasiet och vi får inte läsa vidare på universitet eller högskola, det ger inte anpassad skola chans till, den dörren är stängd så fort vi skrivs in i skolformen.  

Hur kan vi ändra det?

Hur kan vi få en chans att läsa vidare, den chansen finns ju ändå i andra länder?

Vi frågade Ulf hur han tänker att vi får samma chans att välja vår väg, vi blir i vanlig ordning hänvisad till vår chans att läsa på folkhögskolan.

Inga svar kring hur universitetet ska bli öppet även för oss. Vi är väl helt enkelt inte tillräckligt smarta för att vara i den miljön?

Camilla skriver ” Många folkhögskolor erbjuder anpassad undervisning, socialt stöd och en tillgänglig miljö för personer med funktionsnedsättning. Det finns också speciella kurser som vänder sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning.”

”Tack för ingenting”

Tack för ingenting, vi fortsätter bara göra våran väg lika smal som en skogsstig medan andra får köra på den breda fyrfiliga motorvägen.

Likt en seg snigel rör man sig mot en anställning med arbetsförmedlingens hjälp.

Det är alltid roligt när våra politiker ska tala om för oss hur vi får stöd och hjälp, sen att stödet i praktiken är obefintligt är en annan sak.

I svaret vi fått skriver de ”Därför har regeringen gett mer pengar till Arbetsförmedlingen för att göra det lättare för personer med funktionsnedsättning att få anställning.”

De låter oss överleva på femton spänn i timmen.

Så låt oss skratta högt och vara glada och nöjda för att livet är på topp. 15 procent får anställning efter gymnasiet från vår målgrupp, 61 procent har sitt jobb på daglig verksamhet, med en lön på 15 kronor i timmen.

Vi kan mer än vad samhället tror, men det är något som vi aldrig får chans att bevisa.

Camilla skriver ”Regeringens mål är att personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i samhället”. Det är ju fint, eller hur?

Men låt oss överleva på 15 spänn i timmen, inte plugga vidare som andra och börja mögla i fattigdom.

Olle Cleve och Emma Åkrok, elever

LÄS ÄVEN:

De får priset som årets lärarförfattare

Boktips: Nycklar till anpassad grundskola

Rektorn: ”Våra elever döms till fattigdom”

Nu byter särskolan namn efter elevernas förslag