Digitala proven – så svarar Skolverket på lärarens kritik

”Vi förstår att dessa förändringar innebär ett stort arbete, till exempel att lära sig använda vår nya provplattform” svarar Skolverket på kritiken mot den nya provplattformen.

”Vi förväntas tiga still om bristerna och de risker som den här reformen innebär” skriver läraren Towe Falk i en debattartikel om Skolverkets digitala provplattform.
Här svarar Skolverket på kritiken.

I en debattartikel kritiserar läraren Towe Falk den nya provplattformen för digitala nationella prov. Hon är också kritisk till att den nya läroplanen för gymnasiet (Gy25) sammanfaller med införandet av de digitala nationella proven eftersom det skapar stress och påverkar arbetsmiljön.

Vi på Skolverket är medvetna om att det just nu pågår flera reformer och stora förändringar som påverkar Skolsverige.

”Förstår att det är ett stort arbete”

Vi förstår att dessa förändringar innebär ett stort arbete, till exempel att lära sig använda vår nya provplattform.

Vi är mycket imponerade av det jobb som huvudmän, rektorer och skolpersonal runtom i Sverige nu gör för att skapa förutsättningar för eleverna att kunna genomföra de nationella proven på ett mer rättssäkert, användarvänligt och likvärdigt sätt. 

Vi följer noggrant införandet av digitala nationella prov och betygsstödjande bedömningsstöd.

Marcello Marrone

Vi samlar in synpunkter, kartlägger olika förbättringsområden och vidtar åtgärder.

Bland annat tittar vi på hur vår webbutbildning används och hur lärare och elever upplever provplattformen.

Med tiden kommer provplattformen att utvecklas med ännu fler och bättre funktioner.

”Mindre administration”

Digitaliseringen av de nationella proven är ett regeringsuppdrag, som på sikt ska leda till mindre arbete och administration för lärarna så att de kan fokusera ännu mer på undervisningen och sitt kunskapsuppdrag.

En stor del av uppgifterna automaträttas och resultaten på proven kommer att sammanställas och skickas in till oss på Skolverket utan manuellt arbete.

Från och med hösten 2026 kommer vi också att successivt införa central rättning, där elevers uppsatser kommer att bedömas av legitimerade lärare.

Även det kommer att innebära en minskad arbetsbörda för de lärare som väljer att inte bli centrala bedömare.

”Ska inte skriva kommentarer”

Vi är medvetna om att det i dagsläget finns begränsningar i provplattformen när det gäller lärares bedömning, till exempel möjligheten att kunna dela elevsvar digitalt.

Att det inte går att skriva ut elevtexter beror på att utskrifter ökar risken för att provuppgifterna sprids.

Medvetna om att det finns begränsningar

Det finns däremot funktioner som lärare kan använda för att till exempel markera i elevtexter eller flagga ett elevsvar som man vill diskutera med en kollega.

Vid sambedömning kan lärare sitta tillsammans och bedöma elevsvar, till exempel via en projektor eller ett digitalt mötesverktyg.

Vi vill också påminna om att syftet med ett nationellt prov är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning.

Det innebär att bedömningen är summativ, det vill säga att de ska utgå från kriterierna och vad som anges i bedömningsanvisningarna.

Tanken är alltså inte att lärare själva ska ägna tid åt att skriva kommentarer.

”Få lärare i utbildningen”

Som stöd till rektorer och lärare genomför vi många webbinarier varje år.

De gånger vi har spelat in webbinarierna och gjort dem tillgängliga på vår webbplats har vi sett att få personer faktiskt tar del av innehållet i efterhand.

Till våren 2025 väljer vi därför att genomföra ännu fler webbinarier med samma innehåll för att göra det möjligt för fler personer att delta.

Marcello Marrone, enhetschef för införande av digitala nationella prov, Skolverket

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

”Skolverket duckar för kritik mot digitala proven”'

Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”

Skolverkets svar om digitala nationella proven: ”Tar tid”

Bugg kan stoppa digitala prov: Skriv på papper

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se