”Digitala proven: Pannkaka som ska krydda svag soppa”

Angelica Tengros skriver att digitala nationella proven blivit pannkaka.
Vi lärare debatt Digitala nationella proven har blivit pannkaka – och jag tror att jag med flera verksamma i skolans värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står, en fredag eftermiddag med någon knapp vecka kvar tills proven skulle starta.
Skolverket lägger ner digitala nationella proven under vårterminen 2025.
Likt en typisk husmansrätt av det basala slaget försöker man krydda dagens lunch med något lite mer attraktivt, digitala nationella prov, som ett rättfärdigande av en i övrigt blek rätt.
Syftet med digitala nationella prov är central rättning, som skall motverka den betygsinflation vi brottas med sen LGR22 kom på plats, en fullständigt opedagogisk lösning på ett problem skapat av Skolverket själva.
”Som att rädda med potatis”
Detta går att likna med att försöka rädda den där översaltade ärtsoppan med en stackars potatis som skall simma runt och försöka suga åt sig misstaget som kocken gjorde.
Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står, en fredag eftermiddag med någon knapp vecka kvar tills proven skulle starta.
Professionen, den yrkeskår som varje dag arbetar med undervisning, bedömning, lärande, får en gång varje år ett ypperligt tillfälle för sambedömning och en möjlighet att öva på den likvärdighet som sedan sätter ramen för kommande termin i ämnet – i en annars överbelastad organisation.
Det som Skolverket själva säger skall finnas enligt den luddiga, oklara och tolkningsbara skrivelse som levererats i form att lagar och regler för Sveriges skolor.
”Lärarnas status minskar”
Apropå att skjuta sig själv i foten: Det lyfts från många i samhället att resurser behövs i skolan i en tid av nedåtgående resultat, gängkriminalitet, socioekonomiskt utanförskap. Då verkar det ju klart rimligt att 697+150 miljoner för år 2017–2025 skall läggas på att utveckla en plattform för att motverka det man själv har skapat, se till att lärarnas status minskar ännu mer.
Men detta löser väl ett nytt betygssystem, tillsammans med ytterligare medel för att motverka sitt eget mål och som är en del av betygsinflationen och den bristande måluppfyllelsen. Behöver jag nämna att den satsningen var nog det sista skolan behöver?
”Upptagen med att röra i soppan”
Avslutningsvis vill jag tacka för pannkaksförsöket, tur att jag inte lagt någon större tid på det då jag vart upptagen med att röra i självaste ärtsoppan för att den inte skall brännas vid.
Ni kunde ha frågat oss
Något som är lätt hänt med för mycket tolkningsmöjlighet, var det 15 eller 90 minuter den skall koka, hur mycket ärtor skulle det vara? Skulle den redas? Skall den smakas av? Kan den beröra kulturella aspekter? Skall den vara relativt flytande eller flytande? Kanske ledig? Bättre lycka nästa gång!
Ps. Vill ni ha lite tips på lösningar vet jag vilka ni kan fråga. Ds.
Angelica Tengros, lärare under utbildning som försöker navigera bland värdeord
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Skolverket efter stoppade proven: ”Lärt oss mycket”
Skolverket stoppar digitala nationella proven hela våren
Maria Wiman: Jag är så in i helvete trött på att vara problemlösare