”Föräldrar förstör sina barns framtid – inte vi lärare”

En ledsen elev i klassrum och Ulrica Björkblad Agah
Foto: AdobeStock/Privat

Läraren och föräldern Ulrica Björkblom Agah vill se större föräldraansvar mot hemmasittande.

Någon måste säga det: Det är föräldrarna som förstör sina barns framtid – inte lärarna.
Det skriver föräldern och läraren Ulrica Björkblom Agah.

Min 8-åriga dotter tycker det är jobbigt i skolan. Hon har läs- och skrivsvårigheter och kämpar med att hänga med i matten.

Skolan har upprättat ett åtgärdsprogram. Det är svårt, säger hon. Måste jag gå till skolan, frågar hon med tårar i ögonen. Absolut, svarar jag.

Min 11-åring har stått inför liknande utmaningar.

”Aldrig ett alternativ att stanna hemma” 

Utredningar har gjorts. Han har kämpat. Han har gråtit. Inte velat gå till skolan.

Vi har låtit honom vara hemma från skolan exakt noll dagar.

Det kommer aldrig någonsin att vara ett alternativ för mina barn att få stanna hemma för att det är jobbigt.

Men efter tio år som yrkesverksam lärare ser jag dessvärre att många föräldrar är snabba på att erbjuda just det alternativet. 

Trots det pratar vi nästan aldrig om föräldrar som en del av problemet.

I stället handlar det om läraren, nästan uteslutande.

Har läraren gjort allt detta?

Vilka anpassningar erbjuder läraren?

Har läraren verkligen skrivit de sju frågorna på tavlan samt ritat bildstöd till varje instruktion? Har läraren gett eleven hörselkåpor? Har läraren erbjudit starthjälp, en checklista, kontinuerlig avstämning under lektionen?

Känner du till pysparagrafen – kanske bör du använda den trots att Bertil bara varit i skolan två dagar under hela högstadiet och det är väldigt viktigt att han får ett slutbetyg och inte vill du väl förstöra hela hans framtid?!

Har Bertil fått sitt Mariachiband?

Har ni verkligen vridit ut och in på er själva och fått eleven att känna sig extra välkommen när hen väl dyker upp?? Pom poms? Mariachiband? 

Nej, nu räcker det. Lärarna i Sverige är fantastiska!

Trots att vi inte får några regleringar i arbetet, inga speciallärare och trots att nedskärningarna gör att vi förlorar värdefulla kollegor  så står vi där redo, med anpassade klassrum och pedagogiskt genomtänkta lektionsupplägg.

”Skolan är det finaste vi har”

Det är inte skolan och lärarna som skrämmer bort de stackars barnen.

Det är föräldrars ansvar att se till att ta sitt barn till skolan.

Och det är marknadsskolan och dess ängsliga och korrupta biverkningar som har gjort det möjligt för vårdnadshavare att rakt av välja bort skolan som ett led i skolledares iver att tillmötesgå föräldrar in i absurdum.

Jag sitter med min dotter och pratar om det kommande utvecklingssamtalet:

– Hur känner du?

– Att läraren inte bryr sig.

– Ok, du får känna så – men du kommer aldrig någonsin få stanna hemma på grund av det. Skolan är det finaste vi har. Ok? 

Vi kan inte anpassa bort att det är svårt och jobbigt

Ibland är det tufft, sådant är livet.

Vi kan inte anpassa bort känslor och det faktum att det ibland är svårt och jobbigt.

Jag är av den radikala åsikten att barn ska vara i skolan, barn ska utmanas och kämpa sig igenom svårigheter i skolan för det är så människan utvecklas.

Det är vår förbannade plikt att låta våra barn gå igenom det!

Ulrica Björkblom Agah, lärare i engelska, Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Skolministern vill skrota extra anpassningar

Anpassningar får inte innebära att kraven sänks

Lärarna om extra anpassningar: ”Bara mer och mer”

Läraren: ”Inflation i anpassningar”