”Varför får lärarstudenter sämre praktik i Göteborg?”

Foto: Adobe Stock

”Det är ingen hemlighet att skolor i Göteborg har olika socioekonomiska villkor. Det är en skandal att vi trots denna bakgrund får undervisa på endast en skola under våra VFU-perioder” skriver två lärarstudenter.

Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte avgöra vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång. Göteborgs universitet, låt oss få vara på fler än en VFU-skola! Det skriver två fackligt engagerade lärarstudenter i Göteborg.

Förra sommaren skrev lärarutbildare på Göteborgs universitet en debattartikel där de argumenterade för att blivande lärare bör ha praktik på olika skolor, inte bara på en.

Därefter tillsatte Utbildningsvetenskapliga fakulteten en utredning som nu är klar. I utredningen ges argument för och emot att lärarstudenter har VFU (praktik) på flera skolor, men beslutet ska tas av fakultetsledningen. Utredningen visar tydligt att en stor majoritet av både oss lärarstudenter och våra lärarutbildare vill att vi ska göra VFU på minst två skolor, vilket är praxis på andra lärosäten.

Av den tidigare skrivna debattartikeln framkom det även att det är skoltjänstemännen i Göteborg med omnejd som inte vill förändra VFU-placeringarnas upplägg. De tycker att det är administrativt enklare om studenterna håller sig på en skola. Det är befängt att administration är det som avgör framtida generationers skolgång och inte vi blivande lärare. Att vi får testa våra vingar är extremt viktigt av flera skäl.

Skandal att utbildningen inte speglar verkligheten

Idag arbetar lärare på skolor som har helt olika villkor och utmaningar, inom och utanför Göteborg. Detta är i dagsläget något som vi inte blir förberedda på. Det är ingen hemlighet att skolor i Göteborg har olika socioekonomiska villkor. Det är en skandal att vi trots denna bakgrund får undervisa på endast en skola under våra VFU-perioder, medan lärarstudenter från andra lärosäten får konkurrensmässiga fördelar genom olika VFU-placeringar.

”Befängt att administration avgör framtida generationers skolgång”

Bör inte Göteborgs universitet ge oss en utbildning där vi som nyutbildade lärare är redo för att arbeta i olika slags skolor, i ett segregerat och ojämlikt samhälle?

Sämre chans till anställning

Detta leder till flera onödiga och skadliga konsekvenser. Många av oss studenter avstår från att söka arbete på skolor som inte liknar den vi har egen erfarenhet av, eftersom vi känner oss osäkra. De som ändå söker ett arbete på en typ av skola som de inte har praktisk erfarenhet av har en sämre chans till anställning, då nya lärare från andra universitet har bredare erfarenhet än den vi har fått från vår utbildning i Göteborg.

En katastrof för eleverna

En annan allvarlig risk - om vi ändå får jobbet - är att vi kan drabbas av en extra, och helt onödig, ”praxischock”. Att ta det fulla ansvaret som lärare direkt efter utbildningen är tufft för de flesta. Om man dessutom hamnar på en skola med helt andra villkor och utmaningar än dem man mött under utbildningen finns risken att man inte orkar, säger upp sig och kanske helt lämnar läraryrket. Det är i första hand tragiskt för den enskilda personen, som gått en flerårig utbildning, dragit på sig studieskulder och ser sin yrkesdröm gå upp i rök. Det är också ett misslyckande för samhället, som satsat stora resurser på vår utbildning. Ytterst är det en katastrof för eleverna, som behöver utbildade och väl förberedda lärare, i en tid när det råder lärarbrist.

Det är inte rätt att administratörers ovilja för pappersarbete ska påverka vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång. Göteborgs universitet, låt oss få vara på fler än en VFU-skola!

Emma Petersson, ordförande Sveriges Lärarstudenter Göteborg
Anna-Elisabeth Plath, Sveriges Lärarstudenter Göteborg

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Studenterna om C-krav på lärarutbildning: ”Vettigt”

Debatt: ”Lärarutbildningen riskerar att bli historielös”

Förslaget: Krav på C-betyg för framtida lärarstudenter

Varselvåg över lärarutbildare: ”Kompetens försvinner”

Per Kornhall: Undervisning faller platt om man inte kan ämnesinnehållet

Så många lärarstudenter kan stoppas – i egna ämnet

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se