”Studieteknik är nyckeln till att lyckas i matematik – inte läxhjälp”

Foto: Privat/Adobe Stock

Setayesh Kormi Nouri är lärare i svenska som andraspråk och matematik.

Det är lätt att tro att läxhjälp är lösningen på alla problem. Men om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig, skriver läraren Setayesh Kormi Nouri.

Matematik. För många är det mer än bara ett ämne – det är en källa till ångest och frustration. Elever kämpar, inte för att de saknar potential, utan för att de inte vet hur de ska lära sig. Så vad är det som avgör om en elev lyckas? Är det läxhjälpen eller handlar det om att förstå och använda rätt studieteknik? Som gymnasielärare ser jag det tydligt – det handlar om studieteknik. Om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig.

Studieteknik: nyckeln till självständighet och framgång

Det är lätt att tro att läxhjälp är lösningen på alla problem. Men vad händer när eleverna inte har någon att fråga? Eller när de måste studera på egen hand inför prov? Därför måste vi ge dem verktygen att kunna ta ansvar för sitt eget lärande. Det handlar inte om att bara lösa uppgifter, utan om att förstå de underliggande principerna och koncepten. För att verkligen bemästra matematik behövs en metodik för övning och repetition, som eleverna kan använda själva, både under och efter lektionstid.

Jag har under de senaste åren satsat på att ge mina elever just dessa verktyg. Genom att digitalisera undervisningen kan jag göra materialet tillgängligt för dem när som helst, var som helst. Alla genomgångar finns på vår digitala plattform, vilket gör att eleverna kan gå tillbaka och repetera i sin egen takt. Dessutom inkluderar min planering länkar till videogenomgångar och andra resurser som hjälper eleverna att förstå komplexa begrepp och lösa problem steg för steg.

Digitala resurser som en del av studietekniken

Men studieteknik handlar inte bara om att förstå det vi gör i klassrummet. Eleverna måste också veta hur de kan hitta de rätta resurserna på nätet för att stärka sitt lärande. Idag finns det ett enormt utbud av gratisresurser, från enklare förklaringar till mer avancerade lösningar. När eleverna lär sig att använda dessa resurser på rätt sätt, får de inte bara hjälp med sina läxor – de lär sig hur man blir en självständig och effektiv matematikelev.

Att ta ansvar för sitt eget lärande

För att uppmuntra eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande ger jag ibland hemuppgifter som inte bara syftar till att lösa uppgifter, utan också till att få dem att tänka på hur de kan förbättra sina egna studiemetoder. Många elever tror att det räcker att förstå de specifika uppgifterna de får under lektionerna. Men för att verkligen behärska matematik krävs det mer: repetition, övning och en medveten strategi för hur de ska studera och när.

Långsiktig framgång genom självständigt lärande

Läxhjälp kan ge en snabb lösning på vissa problem, men det är inte den långsiktiga lösningen. Utan en förståelse för hur man studerar och övar på egen hand kommer eleverna aldrig att kunna nå sin fulla potential. Därför borde vi som lärare fokusera mer på att utveckla elevernas studieteknik, istället för att enbart erbjuda läxhjälp. När eleverna lär sig att studera på rätt sätt blir de mer självständiga och får de verktyg de behöver för att lyckas, både i matematik och i livet.

Slutsats: Verktyg för att förstå och tillämpa matematik

Matematik är ett ämne som kräver tid, tålamod och övning. När eleverna lär sig att arbeta systematiskt och använda de resurser som finns tillgängliga för dem, öppnas nya dörrar. Inte bara för att lösa uppgifter på prov, utan för att verkligen förstå och tillämpa de matematiska koncepten i verkliga livet. Det handlar om mer än att bara klara ett matteprov – det handlar om att ge eleverna en nyckel för att förstå och forma världen omkring dem. Och det är precis vad en bra studieteknik kan göra.

Setayesh Kormi Nouri, legitimerad lärare i svenska som andraspråk och matematik

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Debatt: Sveriges elever förtjänar en bättre kursplan i matematik

Persson: Hur gör vi när elever varken kan, vill eller orkar?

Därför krävs tydligare kursplaner i matte och NO-ämnena

Läsning i fokus när NO- och mattekrisen diskuterades

Spetsskola får mattetalangerna att frodas

Allt fler godkänns på NP i matematik 1

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se