Debatt: ”Låt eleverna ägna terminsslutet åt reflektion”

”Att reflektera över sin lärprocess stärker inte bara förmågan att ta till sig kunskap utan utvecklar också självständighet och självförtroende hos eleven” skriver läraren Linda Harritz.

Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande, skriver Linda Harritz, lärare och specialpedagogisk student.

Kära lärarvän, känner du stress över hur du ska hålla eleverna engagerade de sista dagarna av terminen när omdömen och betyg redan är satta?

Låt mig föreslå ett annat perspektiv där dessa dagar blir en fantastisk möjlighet att ägna sig åt metakognition – alltså att hjälpa eleverna att tänka på sitt eget tänkande. Metakognition handlar om att förstå hur man lär sig. Att reflektera över sin lärprocess stärker inte bara förmågan att ta till sig kunskap utan utvecklar också självständighet och självförtroende hos eleven.

Låt elevernas reflektion stå i centrum

Att skapa en lärmiljö där reflektionen står i centrum behöver inte vara komplicerat. Här är några konkreta metoder som jag har testat och du kan välja att använda dem som de är, anpassa dem efter dina behov eller bara låta dem inspirera dig:  

Låt eleverna skriva i en reflektionsbok om vad de lärt sig under terminen, hur de lärde sig det och vad de kan göra annorlunda nästa gång. Enkla frågor som ”Vad gjorde jag bra idag?””Vad var svårt och varför?” och ”Hur kan jag förbättra mig?” hjälper dem att analysera sitt arbete. Detta ger dem inte bara insikt i sina framgångar utan också i de utmaningar de mött, vilket är ovärderligt för att stärka deras medvetenhet om sig själva som lärande individer.

Genom att använda tankekartor som reflektionsverktyg, kan eleven visualisera vad den redan vet, vad den vill lära sig och vad den faktiskt har lärt sig. För en historielärare mig jag själv passar detta perfekt för att binda samman dåtid, nutid och framtid. Det fina med tankekartor är att de kan användas både analogt och digitalt, beroende på vad som fungerar bäst för dig och dina elever.

Ge eleverna möjlighet att utvärdera sitt eget arbete. Du kan använda en mall från nätet eller skapa en egen med skalor och bilder för att göra det mer engagerande. När eleverna identifierar sina styrkor och svagheter får de en känsla av ägarskap över sitt lärande. Kombinera detta med gruppdiskussioner, så skapar du en kultur av delad reflektion och insikt – en lärdom som både elever och lärare kan dra nytta av.

Vi lärare är förebilder

Vi lärare är inte bara handledare i lärandet utan också förebilder. Jag har själv ofta delat hur jag arbetar med att förbättra min engelska eller lära mig ett nytt språk. Genom att visa mina egna strategier hoppas jag kunna inspirera elever att våga testa nya sätt att lära sig. Att se att även läraren är en lärande individ kan vara otroligt motiverande.

Jag är övertygad om att när en elev känner att den har kontroll över sitt lärande så ökar motivationen. Genom att låta eleven reflektera över sina framsteg växer självförtroendet. Variation och relevans är också avgörande – att arbeta med digitala verktyg, kreativa projekt eller koppla lärandet till elevernas intressen gör det både engagerande och meningsfullt.

Kära kollega, i stället för att stressa över hur du ska hålla eleverna sysselsatta och roa dem så använd de sista dagarna för att tillsammans med dem reflektera över terminen. Ge dem verktyg att förstå sitt eget lärande för det kommer ge frukt när vårterminen tar sin början.

Decemberhälsning från Linda

Linda Harritz, lärare och specialpedagogisk student

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Debatt: ”Ett barn eller en elev är aldrig problemet”

Linda Harritz egen tolkning: Därför är jag lärare

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se