”Att säga adjö till F är att sopa problemen under mattan”

En ledsen elev i ett annars tomt klassrum
Foto: AdobeStock

Sveriges Lärare vill skrota F-betyget, precis som betygsutredaren Magnus Henrekson och skolminister Lotta Edholm (L). Anna Insulander varnar för att det är fel väg att gå.

Kära lärarkollega!

Jag har förstått att du välkomnar skolministerns idé om att skrota betyget F och att införa relativa betyg. 

Tro mig, jag har själv fantiserat om mer hanterbara alternativ. 

Det monster till betygssystem som du nu försöker leva upp till, försöker genomleva och överleva, termin efter termin, är enormt krävande. Det kör slut på dig. Och du ser många elever som far illa av det. 

Tänk om du som lärare istället bara kunde få fokusera på att bedriva din undervisning rätt upp och ner, oberoende utfallet (learning outcome)?

Om eleverna råkar vara ointresserade eller befinna sig på fel kunskapsnivå, eller fel plats, för att ta till sig det du lär ut skulle det inte vara hela världen.

Tror du att jobbet skulle bli lugnare?

Alltså om det inte fanns ett krav i systemet på att skolan (läs: LÄRARNA) behövde få eleverna över vissa kunskapsgränser, så skulle jobbet vara betydligt lugnare, mindre frustrerande och definitivt mindre huvudvärksvållande, tror du inte? 

Så var det ju förr (1962–1994). Lärarna lärde ut och så fick man se hur resultatet blev för eleverna, vem som lärde sig mer respektive mindre. Och det blev ju folk även av de elevgenerationerna. 

När du sliter ditt hår och undrar om du givit rätt förutsättningar för eleverna i form av tillräckligt många tillfällen att visa vad de kan, tillräckligt tydliga ramar, tillräckligt bra undervisning, tillräckligt med tid...

Har du följt regelverket? Har du ryggen fri? Har du levererat det som eleverna behöver och förtjänar? 

Med dessa självutplånande frågor dundrandes – för att inte tala om när rektorn undrar varför så många av dina elever inte når E och ansvaret läggs på dig allena –  är det klart att en återgång till att betygen liksom bara mättekniskt faller ut av sig själva, hägrar likt en oas i skolöknen. 

Jag kan lova att jag förstår din förtvivlan! Din arbetsbörda är orimlig!

Det står dig fritt att längta dig bort, att tro att lösningen är nära nu med skolministern nya hållning. 

Detta går förlorat med skrotat F

Vi lärare, var och en av oss, behöver vara fullständigt klara över vad som går förlorat om betyget F tas bort och relativa betyg på en tiogradig skala införs. 

Du behöver förstå att om din förmåga att bedöma elevers kunskaper i relation till en given kunskapsstandard inte längre behövs när elever istället rankas enligt en relativ betygsmodell.

Då dalar samtidigt den spillra av respekt som vi lärare hade kvar hos allmänheten. Det är en annan tid och ett annat samhälle nu jämfört med förra omgången av relativa betyg. Ämbetet i sig räcker inte längre för att inge respekt och pondus. 

Om det inte längre är tänkt att elever ska få veta vad som krävs för ett visst betyg, då försvinner den potentiella pedagogiska effekten som ett kunskapsbaserat betygssystem – rätt använt!!! – kan ha.

Otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg.

Relationen mellan oss och våra elever blir då en annan, för att inte tala om relationen mellan eleverna som plötsligt blir rivaler. Vi frånskrivs ansvaret.

Och i samma andetag rycks vårt mandat oss ur händerna. För vem behöver en lärare om betygens främsta syfte är att rangordna elever, inte att ge feedback om den aktuella kunskapsnivån?

Även om det kan kännas som att det är rangordning du ägnar dig åt nu så är det faktiskt inte vad systemet idag syftar till. 

”F står för kunskapsrätt”

Om skollagen inte längre ger elever någon kunskapsrätt – vilket är exakt vad betyget E, och dess definierande följeslagare F, innebär – hur ska då skattebetalarna någonsin kunna avkräva ansvar av vinstdrivande skolkoncerner och kommunala huvudmän om de inte tillför tillräckliga resurser till utbildningen?

Nedskärningar sker även nu, i strid mot skollagen. Men utan givna kunskapsmål kan skolan bli hur billig som helst för huvudmännen. 

Du, kära lärarkollega, är mycket viktigare än så!

Att säga adjö till F är att sopa problemen under mattan

För det här är precis vad som står på spel nu – ditt värde som undervisande lärare liksom elevernas kunskapsrätt. Tänk dig att arbeta i ett system där det alltså sett till betygsresultat inte spelar någon roll om du är där eller ej, om du planerar givande lektioner eller ej, om du ser och möter elevernas behov eller ej. Snacka om skolöken.

Om vi ger upp de utmanande arbetsuppgifter som vårt nuvarande betygssystem kräver till förmån för ett till synes mer lättjobbat alternativ, så ger vi upp själva essensen i vår yrkesutövning, nämligen den att det vi gör, det vi undervisar naturligtvis också ska landa och slå rot i unga huvuden. 

Istället för att dra en lättnadens suck inför skolministerns utspel bör vi vässa förnuftsbågen och återta kommandot över den pedagogiska agendan. För det finns mycket som behöver justeras för att göra det nuvarande systemet hanterbart för lärare och elever. 

Kraven lärarna bör ställa i stället

Låt oss, förutom ekonomiska förutsättningar, kräva och själva bidra till följande saker:

  • konkretion av betygskriterierna
  • rimliga kravnivåer
  • efterlevnad av skollagen med reellt stöd till elever (så att risken för F minimeras)
  • Nationella prov med genomtänkta nivåer för respektive ålder och i linje med läroplanen
  • riktlinjer, stödfunktioner och utbildning där vi får verktyg att behärska betygssystemet fullt ut, utan att offra vår egen och elevernas hälsa. 

Det är bristande kunskaper och inte benämningen på detsamma (F, 0 eller1) som slår ut elever.

Vårt jobb som lärare är att under rimliga premisser ge dem de kunskaper som krävs för att fungera i samhället och i ett framtida yrkesliv. 

Det går att tygla monstret och få en hanterbar arbetsmiljö. Men att säga adjö till F, hur lockande det än kan låta, är att sopa problemen under mattan och samtidigt acceptera ett samhälle där en betydande andel av eleverna aldrig får de kunskaper som behövs för ett värdigt liv. Skriver du under på det? 

Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog 

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS ÄVEN:

Nästan 16 000 elever misslyckades med matten

AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem

Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”

Tidöpartierna efter Liberalernas vändning om F