Olskog: Det håller inte – barnens säkerhet äventyras
”Att sparka legitimerade förskollärare är att spela rysk roulett med framtiden”, skriver Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Vi lärare debatt ”Föräldrar lämnar det värdefullaste de har till förskolan – men lärarna beskriver en allvarlig situation”, skriver Sveriges Lärares ordförande om den nya larmrapporten om förskolan.
En halv miljon barn går idag i förskolan. Under de senaste 50 åren har förskolan kraftigt byggts ut, så att fler barn mellan ett och fem år ska kunna delta i förskolans verksamhet. Svensk förskola är en uppskattad institution som möjliggör att båda föräldrarna kan arbeta utanför hemmet.
Men i Sveriges Lärares nya rapport, "Tryggare kan alla vara!", ser vi en bekymmersam verklighet med alltför stora barngrupper och minskande resurser i förskolan. Stora barngrupper i förskolan försämrar undervisningens kvalitet. Vi ser hur personalen sliter i större barngrupper och lärarna blir allt ensammare. Många går hem efter jobbet och känner sig både ledsna och otillräckliga.
Beskriver en allvarlig situation
Det finns stora risker med denna utveckling. Tillsynsansvaret brister och barn riskerar att skadas, kränkas, kränka varandra eller bli osynliga i högre utsträckning. ”Tillsyn” är inte bara ett ord, det handlar om säkerhet! Vi vet att föräldrar lämnar det värdefullaste de har till förskolan.
Lärarna i förskolan beskriver en allvarlig situation:
- Nästan 8 av 10 lärare i förskolan upplever att de arbetar i en för stor barngrupp. Och fler än åtta av tio lärare arbetar i barngrupper som överstiger Skolverkets riktmärken.
Staten har rekommenderat barngruppers storlek sedan 1970-talet, men det tycks som att huvudmannen helt struntar i Skolverkets riktlinjer – som ju finns av en anledning!
Förskolor får också statsbidrag för att minska barngruppernas storlek. Närmare en miljard kronor satsa nu årligen på minskade grupper.
- 7 av 10 lärare som arbetar i en stor barngrupp svarar att det är svårt att leva upp till tillsynsansvaret varje dag eller flera gånger i veckan. Det är allvarligt och gör att säkerheten kan komma att riskeras.
- Hälften hinner inte med sitt uppdrag! 5 av 10 av lärarna i förskolan anser att de inte hinner med stora delar av sitt förskolläraruppdrag.
Ju fler barn läraren behöver ha ett undervisningsansvar över desto svårare blir det att skapa ett samspel med varje barn i barngruppen. Tiden för att lära känna varje enskilt barn och ge en god omsorg samt tillfällen att lära blir helt enkelt mindre per barn när läraren har fler barn att fördela den på.
Gränsen är passerad
En förskola som inte kan ge barn en trygg och lärorik start i livet lever varken upp till läroplanens uppdrag eller skollagen, vilket på sikt är ett samhällsproblem. Alla barn har rätt till en utvecklande trygg start i livet.
Gränsen för vad vi kan tolerera är passerad för länge sen. Förskolan i Sverige behöver en politisk kursändring. Vi sitter nu i avtalsförhandlingar, men om vi inte kan få arbetsgivarna att ta ansvaret, så måste staten säkra likvärdigheten och se till att förskolan är tillräckligt finansierad för att utföra läroplansuppdraget. Det är dags för regleringar i förskolan.
Det påverkar inte bara lärares arbetsbelastning, det påverkar också barns möjlighet att lära och få trygghet. Reglera barngrupperna, personaltätheten och förskollärartätheten om vi ska ha en förskola värd namnet.
Rysk roulett med framtiden
När barnkullarna blir mindre måste regeringen se det som en möjlighet att rätta till lärarbrist och personalbrist – att sparka legitimerade förskollärare är inte bara dumt – det är att spela rysk roulett med framtiden.
Lagstifta om ett maxtak på 12 barn i de yngre åldrarna (1–3 år) med en bemanning på högst tre barn per heltidsanställd. Samt ett maxtak på 15 barn i de äldre åldrarna (4–5 år) med en bemanning på högst 5 barn per heltidsanställd. Lagstifta därtill om förskollärartäthet.
Staten behöver ta huvudansvar för förskolans finansiering, resursfördelning och likvärdighet.
Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges Lärare
LÄS MER:
Förskollärarnas larm: Vi klarar inte tillsynen av barnen
Regeringen vill se maxtak för barngrupperna i förskolan
Hennes utredning kan ge maxtak på barngrupper