Så kan du guida lärarstudenten till en bra VFU

Efter tio år fanns tillräckligt med erfarenhet och mängder av handledarstudenters föreställningar samlade för Tone Försund och Per Fagerström att skriva boken.

Att vara handledare åt en lärarstudent kan vara det viktigaste en lärare kan göra.
Men att guida nästa generations lärare rätt kräver mer än bara erfarenhet.

I tio år utbildade Tone Försund och Per Fagerström VFU-handledare och till varje kurs letade de efter litteratur som skulle göra nästa kurs ännu lite bättre.

Ett stående inslag under de tio åren var att låta kursdeltagarna börja med att beskriva sina föreställningar om hur en god handledare ska vara.

– När vi letade efter relevant litteratur till nästa kurs var en återkommande tanke att vi borde skriva en bok själva, säger Tone Försund.

Ska ge en fördjupad bild

Sagt och gjort. Efter tio år fanns tillräckligt med erfarenhet och mängder av handledarstudenters föreställningar samlade.

– När vi insåg det gick det fort. Vi sammanställde det som studenterna ansett vara angeläget för god handledning av lärarstudenter och hur dessa föreställningar förädlats och förändrats genom kursens gång, säger Tone Försund.

Författarna till boken ”VFU-handledning”

  • Tone Försund är lärare på institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.
  • Per Fagerström har tidigare arbetat som lärare och är nu skolutvecklare i främst Göteborg. Han är även verksam i Skolverkets satsning Samverkan för bästa skola via Karlstads universitet.

Föreställningarna sorterades i olika teman och erfarna handledare, studenter och skolledare har varit delaktiga i diskussioner kring olika teman.

– Resultatet blev en bok som ska ge en fördjupad bild av vilka kompetenser en duktig handledare bör beakta – helt byggd på beprövad erfarenhet, säger Tone Försund.

Förståelse för handledaruppdraget

Boken är framtagen framför allt till lärare som utbildar sig till handledare men är enligt författarna värdefull även för förskollärare som utbildar sig till handledare eller för dem som handleder utan utbildning.

– Även rektorer och skolledare kan med fördel läsa den för att få en djupare förståelse för handledaruppdraget, säger Tone Försund. 

Fem punkter för att lyckas med en bra handledning

Berörande

  • Att som handledare få vara med och utbilda morgondagens lärare och samtidigt, i ett ömsesidigt lärande, utveckla sin egen och kommande kollegors profession är stort och tillfredsställande. Boken berör, är praktiknära och igenkänningen från exempel och citat är stor.

Kvalitetssäkring (överraskande)

  • Att man som handledare kan påverka lärarstudentens välbefinnande under sin praktik är ett stort och ansvarfullt uppdrag. Boken ger konkret vägledning kring vad man kan behöva tänka på för att skapa tillit och trygghet för studenten. Som handledare har man en viktig roll i att vägleda studenten för att passa för yrket.

Inspirerande

  • Att boken bygger på tio års utbildningserfarenheter och på över 1 800 handledares erfarenheter kring vad som är centralt och viktigt för att få till en bra handledning är både inspirerande och betryggande. Som ny handledare behöver man inte uppfinna hjulet utan kan tryggt luta sig mot den beprövade erfarenheten som boken bygger på.

Kollegialitet

  • Precis som i läraryrket i stort visar författarna på vikten av att samverka med sina kollegor i ämnes/arbetslag även vad det gäller handledningen av lärarstudenter. Likaväl som studenten ska ges möjlighet att få möta flera pedagoger ges också kollegiet möjlighet att få ta del av studentens tankar och kunskap. Som handledare har du stora möjligheter att bli sedd och speglad i din lärarroll och få ett underlag till utvecklande samtal om läraryrkets alla delar.

Förebild

  • Som handledare är du förebild för yrket. Att få handleda till ett av de roligaste och viktigaste yrkena som finns är en ynnest. Det finns utmaningar och ibland motgångar men det vägs flerfaldigt upp av de stunder det skapas magi i klassrummet och man gör skillnad för elever och barn på riktigt. God handledning är dessutom en av de mest betydelsefulla delarna i rekrytering till läraryrket i allmänhet och till din specifika skola i synnerhet. 

LÄS MER:

Lärarstudenterna: Vi vill ha mer tid på plats i skolan

Dubbelt så mycket praktik för lärarstudenterna

Nyblivna läraren: Hamna inte i VFU-fällorna

Eva är spindeln i VFU-nätet