
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Efter flera åtgärder, bland annat anpassade skyddskläder, för att hantera den utåtagerande sexåringen utfärdades skyddsstopp.
Våld i skolan
Skyddskläder, hörselskydd, extra dörrlås och sex personer på rullande schema för att ta hand om en sexåring i förskoleklass.
Så såg handlingsplanen ut på en skola i Västsverige.
Det räckte inte.
Under hösten riktade skyddsombudet på en skola i Västsverige ett skyddsstopp mot en sexåring i förskoleklass.
Stoppet hade föregåtts av en lång rad åtgärder för att eleven skulle kunna fortsätta i klassen.
– Vårdnadshavarna delade inte vår bild av eleven, säger rektorn på skolan.
Steget från förskolan till förskoleklass var för stort.
– När man börjar i skolan och tvingas förhålla sig till regler och lärare som sätter gränser väcks svåra känslor till liv för en del elever.
Lärarna blev rivna, nypna och slagna. Studiemiljön blev lidande och facket såg eleven som ett arbetsmiljöproblem.
– Vi vill såklart att alla elever ska få gå i skolan men vårt ansvar är medlemmarnas arbetsmiljö, säger skyddsombudet.
En handlingsplan utarbetades mellan fack och arbetsgivare. Elevhälsoteamet kallades in. Ett kontorsrum möblerades om till ett litet klassrum. Material och pedagogik anpassades, en specialpedagog följde eleven varje dag och sex lärare sattes på ett rullande schema för att ta hand om eleven som beskrivs som ”mycket rörlig”.
Rummet utrustades med extra lås. Lärarna erbjöds skyddskläder, ärmar i specialmaterial som skyddar mot rivskador, hörselskydd och byxor som skulle göra det svårare för eleven att slita i.
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Det räckte inte och skyddsombudet riktade därför ett skyddsstopp mot eleven som rektorn accepterade.
– Vi kämpade verkligen men landade till slut i att ”Det här går inte”. Personalen upplevde en frustration, oro och ledsamhet. Vår organisation klarade inte av det, säger rektorn.
Det finns en växande vilja bland rektorerna att acceptera skyddsstopp som är riktade mot enskilda, utlevande mycket unga elever.
Vi lärare har tidigare berättat om en lågstadieelev i Stockholmsområdet där facket stoppade undervisningen efter över 30 anmälningar om hot och våld från elevens sida.
Officiell statistik saknas men enligt en undersökning av SVT har antalet skyddsstopp mot enskilda elever ökat kraftigt de senaste åren och allt fler rektorer accepterar dem.
– Problemen i de här låga åldrarna började för fem år sedan, säger skyddsombudet som inte ser att det finns en gemensam nämnare annat än besparingar som lett till brist på elevassistenter och annan kringpersonal.
I och med att rektorn accepterade skyddsstoppet hamnade ansvaret för eleven på förvaltningen.
– De tog det med fattning. Det fanns aldrig någon motsättning med facket i den här frågan. I den bästa av världar krokar man arm och löser saker tillsammans. Facket hade den kunskap som behövdes.
Eleven stängdes i strid med reglerna av från skolan.
– Skollagen som garanterar att alla elever har rätt till undervisning ställdes mot arbetsmiljölagen och jag valde arbetsmiljölagen. Jag har arbetsmiljöansvaret på skolan. Ingen ska behöva utsättas för våld och hot på arbetsplatsen. Skyddsstoppet gav oss tid att reflektera och att hitta en långsiktig lösning.
– Alla ska må bra. Jag har fantastiska medarbetare som alltid ska känna sig trygga och säkra. Skyddsstopp är den sista utvägen men det var nödvändigt den här gången, säger rektorn.
Eleven får nu sin undervisning i en anpassad grundskola på orten.
LÄS MER:
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.