
Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet.
Skoldåden Efter tre allvarliga skolattacker, där lärare dödats och skadats under ett drygt halvår i Sverige, visar Lärarens omfattande granskning att få skolor är förberedda på en attack. Närmare sex av tio kommuner saknar en övergripande kris- och beredskapsplan mot pågående dödligt våld för sina skolor och ännu färre har en plan över hur de bör arbeta förebyggande.
Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet, är kritisk till att beredskapen är så dålig i Sveriges skolor. Skolan ska vara en trygg plats för lärare och elever, poängterar hon.
– Vi måste se sanningen i vitögat att risken för den här typen av hot och våld också finns. Man måste ha en beredskap för det, även om annat våld kan förekomma oftare, säger hon.
Fredrik Hemmensjö, rektor Malmö Latin.
Det senaste skoldådet skedde den 22 mars i år. Då dödades två kvinnliga lärare av en 18-årig elev på anrika Malmö Latinskola i centrala Malmö.
– Det fanns ingen som i sin vildaste fantasi kunde tro att något sådant här skulle kunna ske på Malmö Latin, sade rektorn Fredrik Hemmensjö, i en intervju i Kvällsposten/Expressen ett par veckor efter dådet.
Kanske sätter Fredrik Hemmensjö ord på varför så många kommuner och skolor i Sverige saknar en kris- och beredskapsplan för hur lärare och elever bör agera i en situation med pågående dödligt våld (PDV). Våra intervjuer och enkätsvar från kommunerna antyder det. För många känns det osannolikt att något skulle kunna hända i just deras kommun och skolor.
Pågående dödligt våld – PDV – brukar en händelse betecknas där en eller flera gärningsmän attackerar så många som möjligt på en plats eller i en byggnad i syfte att skada och/eller döda dem. Ofta används ett eller flera olika typer av vapen vid en sådan händelse.
I Lärarens stora granskning har 258 av 290 kommuner besvarat frågor om de har centrala beredskapsplaner mot pågående dödligt våld och/eller har motsvarande plan för förebyggande arbete mot PDV. En majoritet har styrkt sina svar genom att bifoga de efterfrågade handlingsplanerna eller andra liknande dokument. Totalt har 89 procent av Sveriges kommuner besvarat frågorna. 32 kommuner har inte svarat trots minst en påminnelse mellan den 12 januari och 4 april 2022.
Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet.
Lärarens stora granskning visar att:
144 (56 procent) av de 258 kommuner som svarat inte har några skrivningar om pågående dödligt våld (PDV) i sina centrala kris- och beredskapsplaner för skolan. Av de kommunerna som svarat nej uppger dock 31 kommuner att det kan finnas skrivningar om PDV i enskilda skolors krisplaner om hot och våld. 32 kommuner som svarat nej uppger också att de är på gång att förändra sina gamla planer för att inkludera PDV.
114 (44 procent) av de 258 kommunerna som svarat anger att de har kris- och beredskapsplaner mot pågående dödligt våld på central nivå för skolorna i kommunen. 44 av de kommunerna uppger att det även kan finnas lokala planer med PDV på enskilda skolor. En del av de lokala planerna har baserats på den ”centrala mallen” men vidareutvecklats utifrån skolans specifika förutsättningar.
Av de 114 kommuner som berör PDV i sina centrala krisplaner eller som har specifika planer för pågående dödligt våld har många utgått från Skolverkets stödmaterial ”Väpnat våld i skolan – hur skolor kan agera om det händer”.
Enligt Maria Elmér, undervisningsråd på Skolverkets skolutvecklingsavdelning, är materialet om ”säkerhet och krisberedskap” ett av Skolverkets mest använda material just nu:
– Det är klart att det sprider oro bland personal, vårdnadshavare och elever när det inträffar en sådan allvarlig och tragisk händelse som i Malmö. Det gäller att ta den här oron på allvar och vara tydlig med hur man arbetar på varje enskild skola och förskola. Det är så man kan möta oron så den inte övergår i rädsla och panik, säger hon.
Två lärare på Malmö Latinskola mördades av en elev. På bilden syns minnesplatsen utanför skolan. Foto: Krister Hansson/Aftonbladet
Maria Elmér betonar att det är viktigt att arbetet mot PDV inte stannar vid en central plan utan att det är det lokala och förebyggande arbetet ute på skolor och förskolor som är det viktigaste.
En attack sker som regel snabbt och oväntat. Ofta är den över inom loppet av 5-15 minuter. Polisen kanske inte hinner fram förrän attacken är över. Ett förebyggande arbete kan i bästa fall hjälpa till att fördröja ett PDV-förlopp och förhindra att personal och elever skadas eller dör vid en attack mot en skola.
Lärarens granskning visar att bara 71 kommuner av 258 (27 procent) svarat att de har en plan där de beskriver hur de ska arbeta förebyggande mot PDV.
Drygt sju av tio kommuner har inte nämnt något i sina hot- och krisplaner kring hur man kan arbeta förebyggande. 21 kommuner svarar att de är på gång att ta fram planer för att arbeta förebyggande på olika sätt mot PDV. Ett 30-tal kommuner, som inte har en skriftlig plan för förebyggande PDV-arbete, har ändå ett förebyggande arbete som de beskriver.
Kommunernas förebyggande arbete kan delas upp i olika delar. Det kan handla om att se över larmsystem, bygga om skolor och förskolor, märka upp skolbyggnader, se över utrymningsvägar, skaffa trygghetslarm, se över skolornas ingångar och lås på dörrar och lokalisera platser på en skola där konflikter lätt uppstår.
En annan del är att utbilda framför allt rektorer och personal genom föreläsningar, rollspel, praktiska övningar i exempelvis inrymning i ett klassrum eller utrymning av en skolbyggnad under en fiktiv PDV-attack. Det kan också handla om att lära sig mer om extremistiska uttryck eller hur man bemöter psykisk ohälsa.
Den tredje och vanligaste delen av det förebyggande arbetet som kommunerna beskriver handlar om att arbeta elevvårdande och trygghetsskapande för att motverka kränkningar och våld.
Kommunerna har, förutom att besvara Lärarens frågor, lämnat ut 369 kris- och beredskapsplaner på kommunal nivå gällande skolan eller exempel från enskilda skolor som kommunerna bedömt varit det vi efterfrågat. Vi har kontrollerat samtliga dokument för att se om de innehåller skrivningar om pågående dödligt våld och hur det ska hanteras i ett akut och/eller förebyggande skede. Spännvidden på innehållet och kvaliteten i materialet är stor, och kommunerna har valt olika vägar. En del kommuner har basala centrala planer, mer att beteckna som mallar, som innehåller viktiga grundelement om PDV som sedan vidareutvecklas i lokala planer utifrån skolornas specifika förutsättningar. Andra har begärt in lokala planer, använt det bästa i dem till en central plan som sedan skickats tillbaka till skolorna för att vidareutveckla dem lokalt.
Man ska inte behöva tveka i ett akut läge. Det ska vara tydligt hur man kan agera både i en förebyggande situation men även i en akut situation.
Hos de flesta kommuner som svarat ja ingår pågående hot och våld som en del i en större handlingsplan eller krisplan för skolorna, som berör alla möjliga former av hot och våld.
Avsnittet om PDV är ofta beskrivet väldigt kortfattat. Vi bedömer att sammanlagt 32 kommuner har mer genomarbetade planer mot pågående dödligt våld varav ett fåtal kommuner, som exempelvis Ale och Västerås, har mer omfattande PDV-planer.
De mer genomarbetade PDV-planerna kan innehålla delar kring det akuta skedet men också ge råd om förebyggande arbete som kan vidareutvecklas i lokala planer på skolnivå utifrån varje skolas specifika förutsättningar och bli mer ”hands on”.
En handlingsplan är ingen garanti för att man inte kan råka illa ut eftersom varje situation med pågående dödligt våld ser så olika ut. Men att förbereda sig för det ”osannolika” ökar chanserna för att förloppet vid en PDV-situation inte slutar i en katastrof.
Maria Elmér, Skolverket
I Malmö stads gymnasieskolor fanns det en ”Handlingsplan för en trygg och säker skola” som innehöll skrivningar med rutiner för hur personal och elever ska agera vid pågående dödligt våld. Huvudbudskapet var:
1. Fly
2. Göm
3. Slåss
Omständigheterna gjorde att det inte blev så.
– Rutinerna måste ändå vara glasklara. Man ska inte behöva tveka i ett akut läge. Det ska vara tydligt hur man kan agera både i en förebyggande situation men även i en akut situation. Ju tryggare man är med hur man ska agera när en sådan situation uppstår desto mindre oro behöver man gå runt och bära på, säger Maria Rönn.
I de folkrika storstadslänen har Stockholm en viss övervikt av kommuner som har övergripande kris- och beredskapsplaner mot PDV medan Västra Götaland och Skåne har något fler kommuner som inte har PDV-planer. Både Skåne och Västra Götaland har också fyra kommuner vardera som inte svarat
Östergötland, Kronoberg, Värmland, Västmanland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten har en klar övervikt av kommuner som inte har PDV-planer. Jönköping och Gävleborg är de län som har en tydlig övervikt av kommuner med PDV-planer. Övriga län har en någorlunda jämn fördelning av kommuner som har eller inte har PDV-planer.
Stockholm (26 kommuner)
14 ja
11 nej
1 ej svar
Uppsala (8 kommuner)
3 ja
3 nej
2 ej svar
Södermanland (9 kommuner)
4 ja
3 ja
2 ej svar
Östergötland (13 kommuner)
3 ja
9 nej
1 ej svar
Jönköping (13 kommuner)
9 ja
3 nej
1 ej svar
Kronoberg (8 kommuner)
1 ja
6 nej
1 ej svar
Kalmar (12 kommuner)
7 ja
5 nej
Gotland (1 kommun)
1 ej svar
Blekinge (5 kommuner)
1 ja
2 nej
2 ej svar
Skåne (33 kommuner)
13 ja
16 nej
4 ej svar
Halland 6 kommuner
3 ja
3 nej
Västra Götaland 49 kommuner
20 ja
25 nej
4 ej svar
Värmland (16 kommuner)
4 ja
10 nej
2 ej svar
Örebro (12 kommuner)
4 ja
5 nej
3 ej svar
Västmanlands (10 kommuner)
1 ja (Västerås)
7 nej
2 ej svar
Dalarna (15 kommuner)
7 ja
6 nej
2 ej svar
Gävleborg (10 kommuner)
6 ja
3 nej
1 ej svar
Västernorrland (7 kommuner)
4 ja
3 nej
Jämtland (9 kommuner)
2 ja
7 nej
Västerbotten (14 kommuner)
4 ja
9 nej
1 ej svar
Norrbotten (14 kommuner)
4 ja
8 nej
2 ej svar
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”