Skyddsstopp på skola efter våld av lågstadieelev
Ett skyddsstopp har utfärdats på en skola i stockholmsområdet på grund av en utåtagerande åttaårig elev.
Våld i skolan
En utåtagerande lågstadieelev har fått facket att lägga ett skyddsstopp på en skola i Stockholmsområdet.
Rektorn delar fackets syn och har accepterat skyddsstoppet.
– Eleven behöver flyttas till en annan skolform innan skyddsstoppet hävs, säger Sveriges Lärares huvudskyddsombud, Simon Sandström.
Under höstterminen har en lågstadieelev i Stockholmsområdet varit orsak till över 30 så kallade IA-anmälningar om hot och våld mot åtta personer i personalen på skolan. Våldet har resulterat i synliga skador.
Efter att skyddsstoppet lagts och accepterats av skolans rektor har eleven tagits ut från undervisningen på skolan och verksamheten fortsätter därmed som vanligt.
Men eftersom en elev bara får stängas av i fem dagar under en sexmånadersperiod är situationen långt ifrån löst.
”Det är en unik situation”
Angela Svensson, skolchef i Stockholm, bekräftar att det lagts ett skyddsstopp men kan inte kommentera det enskilda ärendet.
– Ja, det har lagts ett skyddsstopp på skolan som rektorn accepterat. Skyddsombudet bedömde situationen som så allvarlig att det fanns en akut fara för liv och hälsa för personalen.
Skyddsstoppet innebär att eleven inte får befinna sig på skolan. Samtidigt ska alla barn garanteras skolgång enligt skollagen.
– Det är en unik situation och vi letar efter unika lösningar. Vi vill precis som alla lärare och rektorer att alla elever ska få det stöd och hjälp de behöver för att klara skolan. För äldre elever fungerar stadens akutskolor bra. De har den mognad som krävs för att förstå konsekvenserna och reflektera över sin situation. Där kan en elev vara upp till fyra veckor. Det är oftast tillräckligt. Men för ett yngre barn fungerar det inte, säger Angela Svensson.
14 skyddsstopp senaste året
Skyddsstopp mot enskilda elever är ovanligt. Officiell statistik saknas men enligt en undersökning som SVT gjort har det de senaste 15 åren bara hänt 30 gånger i hela landet. Men utvecklingen är tydlig: av de 30 skyddsstoppen har 14 lagts det senaste året.
Simon Sandström.
Hur kan en så ung elev utgöra en så stor fara?
– Det är väldigt viktigt att inte bagatellisera kring elevernas ålder i dessa fall. Våldet har resulterat i flera synliga skador som dokumenterats. Det är aldrig okej att bli utsatt för upprepade fall av misshandel och hot på sin arbetsplats, oavsett om eleverna går i förskolan, lågstadiet, högstadiet eller gymnasiet. Det är vad fokus ska ligga på tycker jag, inte på ålder, säger Simon Sandström.
Facket ser såklart till sina medlemmars bästa i första hand, men har facket inget ansvar för elevernas rätt till undervisning?
– Jag företräder arbetstagarna och min roll som huvudskyddsombud är att säkra arbetsmiljön för dem. Så svaret på det blir nej, jag har inget ansvar för eleverna som huvudskyddsombud.
Eleven bör flyttas
Vad skulle en acceptabel lösning vara i det här fallet, enligt facket?
– Att eleven flyttas till en annan undervisningsform med adekvat utbildad personal med vana att hantera extremt våldsamma elever. Min uppfattning är att arbetsgivaren är på samma linje.
Finns det någon gräns för hur länge ett skyddsstopp kan vara aktivt?
– Då skyddsstoppet accepterats så kopplas inte Arbetsmiljöverket in. De gör bara en inspektion om skyddsstoppet inte accepteras. Vi, arbetsgivaren och arbetstagarparten ska genom dialog tillsammans försöka hitta en lösning. Som huvudskyddsombud kan jag inte se att den lösningen är att eleven undervisas i en vanlig grundskola, elevens behov kan tyvärr inte mötas där.
Hur ser verksamheten ut på skolan idag?
– Arbetsmiljön är i och med skyddsstoppet säkrad för arbetstagarna.
Värna om elev och personal
Angela Svensson har gott hopp om att de kommer att hitta en bra lösning för eleven.
– Vi känner att det finns en god vilja att tillsammans med facket hitta en lösning som värnar om både eleverna och personalen.
Lösningarna kan finnas i Stockholms redan befintliga system.
– Vi har ett väl utbyggt system för stöd till elever som behöver det. Lokala särskilda undervisningsgrupper på skolorna, regionala särskilda undervisningsgrupper där rektorer samarbetar kring elever med liknande behov, och även centrala särskilda undervisningsgrupper.
– I de olika särskilda undervisningsgrupperna är det bemannat med hög personaltäthet och hög kompetens och god tillgång till elevhälsa. I de två första betonas närheten till elevens egen skola och till sina klasskamrater.
LÄS MER:
Facket: 10 gånger fler anmälningar om hot och våld