
Mokhtar Bennis, gymnasiechef i Örebro, svarar på kritiken mot att riskbedömning inte gjorts innan undervisningen drog igång i Campus Risbergskas provisoriska lokaler.<br />
Sveriges Lärare kräver riskbedömning för Campus Risbergska, säger Anna Nilsson, ordförande i Örebro.
Våld i skolan
Campus Risbergska öppnar igen efter massmordet den 4 februari.
Men ingen riskbedömning är gjord för de nya provisoriska lokalerna – trots krav från Sveriges Lärare.
– Säkerhet och trygghet är viktigast, och detta borde gjorts först, säger en anställd som Vi Lärare varit i kontakt med.
På enheten där läraren arbetar går varken klassrum eller arbetsrum att låsa.
Undervisningen på Campus Risbergska drog i gång under vecka 9.
Läraren som vänt sig till Vi Lärare ska ta emot sina elever under tisdagen vecka 10, men vet inte vad hen ska svara på elevernas frågor.
– Om eleverna frågar vad vi ska göra om det händer igen har jag inget riktigt bra svar, säger hen.
Entrén är låst och det finns en värd vid ingången som släpper in personal och elever.
Men lärarens arbetsrum saknar fönster och går inte att låsa.
Det går heller inte att låsa klassrummet.
– Det borde vara självklart att fackliga skyddsombud och säkerhetsansvarig skulle ha gått igenom lokalen, så att vi får reda på vad vi ska göra under en ut- eller inrymning. De har glömt det allra viktigaste, säger läraren.
Anna Nilsson, Sveriges Lärares ordförande i Örebro, säger att facket har informerat ledning och gymnasiechefen om att en riskbedömning måste göras.
– Det är ett rimligt krav och våra medlemmar hör av sig om det. Nu har vi kommit dit att vi kan börja prata om hur vi ska hantera arbetsmiljön och arbetsbördan i den situation vi är nu, säger hon.
Samtidigt har Anna Nilsson förståelse för att det är många bitar som ska falla på plats för att eleverna ska kunna återvända till sin skola.
– I den här situationen så är det så många drabbade. Personal, elever och rektorer – alla är brottsoffer, säger hon.
Mokhtar Bennis, gymnasiechef i Örebro, svarar på kritiken mot att riskbedömning inte gjorts innan undervisningen drog igång i Campus Risbergskas provisoriska lokaler.<br />
De provisoriska lokalerna finns på flera olika platser i Örebro, och lokalerna ser olika ut. Alla är inte anpassade efter verksamheten – att bedriva utbildning.
Gymnasiechefen Mokhtar Bennis säger att riskbedömningen kommer – men har inget datum.
– Vi är tvungna att göra prioriteringar. Det handlar om ren kamp med tiden, och det här är inte en planerad flytt. Både lärare och elever är beroende av att få återgå till en så normal tillvaro som möjligt, fortsätta med sin utbildning, och de är beroende av CSN. Framtiden är viktigare än att vi gjort allt till punkt och pricka, säger Mokhtar Bennis.
Vad säger du om att det inte går att låsa klassrum och arbetsrum på en av enheterna?
– Det är möjligt att det inte är perfekt. Vi jobbar med frågan hela tiden, det är rektorerna som sitter med den detaljen. Jag kan dock garantera att det gör förbättringar dagligen. Vi jobbar febrilt, säger Mokhtar Bennis.
LÄS ÄVEN:
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Läraren Aziza ett av offren: ”Vi sörjer vår kollega”
Tyst minut i hela Sverige – så hedras offren
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Vi lärare debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Vi lärare debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Vi lärare debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Vi lärare debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning i nya läroplanen.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Vi lärare debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Vi lärare debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Vi lärare debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Vi lärare debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Vi lärare debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Vi lärare debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Vi lärare debatt Skolverket om kritiken mot provplattformen: ”Så ska det givetvis inte behöva vara”.
Vi lärare debatt ”Elevgruppen saknar högljudda föräldrar och det verkar skrämmande lätt att banta undervisningen”.
Krönika ”Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter”, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt ”Vi vet så väl hur mycket våra SFI-elever kämpar. Det gör att dådet känns extra svårt”
Vi lärare debatt Varnar för politisk retorik som hetsar fram viktiga beslut grundade på rädsla snarare än förnuft och evidens.
Vi lärare debatt ”Kritiskt tänkande bygger på ämneskunskap”.
Vi lärare debatt Kritiken mot Skolverket: ”Vet ni hur bedömning går till?”
Vi lärare debatt Så kan elever fuska i nya digitala provplattformen – ”skulle vara ett vapen mot betygsinflation”.
Betygsutredningen Snabbguide för dig som inte har plöjt alla 1 329 sidor i betygsutredningen.
Vi lärare debatt Repetition är inte enda svaret på skolans kris, skriver Oscar Björk, doktor i didaktik.
Krönika ”Vetenskapen knäpper främlingsfientligheten på näsan”.
Betygsutredningen Fem lärarprofiler om kommande betygssystemet: ”Bedömningsråd? Jag får ont i magen”.
Betygsutredningen Presenterar stora förändringar: ”Dagens system är godtyckligt, skadligt och korrumperande.”
Vi lärare debatt Patrik Andersson saknar lärarna i utredningsarbetet för det nya betygssystemet som snart presenteras.
Vi lärare debatt Lärarnas dom över Skolverkets provplattform: "Ologisk och föråldrad”.
Våld i skolan Då kan Anna Olskogs myndighetsallians bli verklighet.
Våld i skolan Olskogs svar på regeringens förslag om säkra skolor.
Våld i skolan Så arbetar lärarna i Örebro för att hantera sorgen och egna känslor efter skolattentatet.
Vi lärare debatt Agneta Gulz: ”Lärare förtjänar bättre möjligheter att ifrågasätta påbud som saknar stöd i evidens”.
Våld i skolan Klockan 12 i dag tystnar Sverige för att hedra offren för skolattacken i Örebro.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Våld i skolan Skolkuratorns bästa råd när du ska prata med barn och elever om det allra svåraste.
Krönika ”Inga låsta skolor i världen kan rädda ett barn som inte får en rimlig chans att bli delaktigt i samhället”.
Våld i skolan Låsta dörrar och tvingande krav på PDV-utbildning ska skydda skolorna mot attacker.
Våld i skolan Masskjutningen i Örebro rev upp sår i Finland – som bland annat ändrat byggregler: ”Lyckats”.
Våld i skolan Sveriges Lärares ordförande på plats utanför Campus Risbergska tillsammans med statsministern: ”Alla måste visa handlingskraft”.
Våld i skolan Modern arkitektur med stora öppna ytor och glasväggar är en mardröm för säkerheten.