
Anna Olskog i möte om skolvåldet på regeringskansliet.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, överlämnade lärarnas krav om nationell myndighetsallians till skolminister Lotta Edholm (L) under ett möte på utbildningsdepartementet.
Våld i skolan
Sveriges Lärare kräver en nationell myndighetsallians mot våldet i skolan.
Det framförde förbundsordföranden Anna Olskog under ett möte med skolminister Lotta Edholm (L), där även Sveriges Skolledare och Kommunal deltog.
Rapporteringen om våldet som drabbar lärare fick Lotta Edholm att kalla Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal till möte.
Lärarna tog med sig kravet på en nationell myndighetsallians mot våldet, först publicerat på Aftonbladet debatt.
Förslaget innebär att Skolverket får i uppdrag att samla Arbetsmiljöverket, Polisen, Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten (FHM), Skolinspektionen, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), arbetsgivarorganisationerna SKR och Almega utbildning, samt fackförbunden Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal.
Anna Olskog vill vara tydlig: onsdagens möte handlade inte om stöket eller om skolattacker. Utan våldet mot lärarna.
– Våldet får aldrig någonsin bli ett normaltillstånd – det finns inte ord för hur allvarligt det är. Vi Lärare visar en samlad bild som gäller för hela landet, att det pågår både på förskolor och skolor. Vi kan inte vänta på utredningar, nu är det upp till regeringen att skyndsamt ge uppdraget till Skolverket om att samla myndigheterna i en myndighetsallians, säger Anna Olskog.
i debattartikeln skriver du att våldet mot lärarna inte får reduceras till en kulturfråga. Vad menar du då?
– Det som jag hör Johan Pehrson säga när jag pratar bristen på kollegor är att skolan måste tillbaka till grunderna, och när jag talar om underfinansiering pratar Lotta Edholm om att det är en kulturfråga. Våra mest angelägna frågor kan inte reduceras till detta. Vi är underbemannade och nedskärningarna drabbar oss stenhårt, det går inte att prata om kultur, säger Anna Olskog.
Sveriges Lärare vill också att akutskolorna övergår i statligt ansvar, som en sista utväg för de elever som inte fungerar i den vanliga skolan.
Men också förutsättningar för lärare att göra sitt jobb.
Där ingår konkreta krav som maxtak för barn- och elevgrupper, reglerad tid för för- och efterarbete, samt en likvärdig elevhälsa och att barn som behöver stöd får det i tid.
Anna Olskog skriver också i debattartikeln att arbetsgivarna måste bli mer medvetna om problemet med hot och våld, och vidta åtgärder.
Här finns det ju redan lagstiftning och föreskrifter om åtgärder. Vad vill du säga till huvudmän och rektorer?
– Förskolans och skolans problem är inte avsaknad av lagar utan tillräckliga resurser. Lagar är till för att följas och när det inte görs så får vi problem. Därför var det så bra att alla tre fackförbunden samlades, och gav en samstämmig bild, säger Anna Olskog.
Skolminister Lotta Edholm säger till Vi Lärare att regeringen varit i kontakt med Arbetsmiljöverket, som ska se om informationen som finns om anmälningar kring hot och våld behöver förtydligas.
– Det ska vara så enkelt som möjligt att anmäla, säger hon.
Lotta Edholm vill se en kulturförändring i skolan.
– Vi måste få till en kulturförändring där man alltid anmäler hot och våld till polis, socialtjänst och Arbetsmiljöverket, när det ska göras. Precis som man gör på andra arbetsplatser. Vi har sett alldeles för många exempel där lärare och annan skolpersonal inte blir tagna på allvar när de anmäler allvarliga händelser, som hot och våld, skriver Lotta Edholm i ett svar på sms.
Anna Olskog är tydlig.
– Skolan måste få kosta pengar.
Anna Olskog i möte om skolvåldet på regeringskansliet.
LÄS ÄVEN:
Stödet mot hot och våld – så bidrog lärarna
Nya siffror: Våld mot lärare ökar bland yngsta barnen
Våldsam sexåring – lärare fick bära skyddskläder
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.