
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Läraren Aziza tänkte gå i pension till sommaren. Hon blev ett av offren i masskjutningen på Risbergska skolan i Örebro.
Våld i skolan
Matematikläraren Aziza blev ett av offren vid skolskjutningen i Örebro.
– Vi sörjer vår kollega läraren Aziza, som tragiskt miste livet i attacken på Risbergska. Våra tankar är med hennes familj, vänner, kollegor och elever, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Aziza blev 68 år. Hon hade jobbat som lärare i 20 år varav de senaste sju på Risbergska skolan i Örebro. Hon var civilingenjör och matematiklärare. Och en älskad syster, moster, faster.
I helgen bekräftade familjen att hon blev ett av offren i skolskjutningen.
Hennes sju syskon berättar hur hon lämnade Kurdistan på 90-talet på grund om otryggheten. Hur hon axlade ansvaret för familjens försörjning och ledde dem och många andra att genom studier komma in i arbetslivet, bygga upp sina karriärer, försörja sig själva.
Aziza var äldst av syskonen, och beskrivs som den sammanhållande länken, den som stöttade alla.
”Var är du nu, vår älskade syster…?”, skriver de.
Tio personer blev offer i massakern på Risbergska gymnasiet den 4 februari.
– Det har varit en fasansfull vecka. Sorgen griper om våra hjärtan och jag tänker på alla offer och på deras nära och kära. Alldeles för många har drabbats på värsta tänkbara sätt, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Att det bland offren även kunde finnas lärare, de som dedikerat sina liv åt att ge andra den bästa starten i livet var en tanke som malde under veckan.
– När jag kom hem i fredags stannade jag mitt i steget och mindes Alf Henriksons vers som jag burit med mig i många år. Den sammanfattar min känsla, säger Anna Olskog.
”Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och någonting alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.”
– När en lärare rycks bort på detta sätt är det en förlust för oss alla. Sveriges Lärare står enade i sorgen och fortsätter att arbeta för trygga skolor, säger Anna Olskog.
Azizas syskon berättar att hon var stolt över att ha varit lärare och att hon tänkte gå i pension till sommaren.
– Hennes ledord var att människan alltid kan förändras och bli bättre. Hon trodde på att kunskap var nyckeln till allt i våra liv och vårt samhälle. Hennes engagemang och kärlek lever kvar i minnet hos dem som hade turen att få lära känna henne, skriver syskonen.
– Det har varit en mörk februari som vi aldrig kommer att glömma. Vi måste ta hand om varandra. Vila i frid, Aziza, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN:
Birgitta räddade sina tolv elever under skolattacken
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Facket efter skoldådet: ”Lärarna får bra stöd”
Maria Wiman: Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan
Så har skolorna i Finland förändrats efter skjutningarna
Säkerhetsexperter efter skolskjutningen: Lås skolor
Maria Wiman: Att låsa skolan är att mildra en galopperande sjukdom
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.