![](/contentassets/7b181e209b514cd1a6de29916c8a90d3/anna-olskog-allvarlig.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Läraren Aziza tänkte gå i pension till sommaren. Hon blev ett av offren i masskjutningen på Risbergska skolan i Örebro.
Våld i skolan
Matematikläraren Aziza blev ett av offren vid skolskjutningen i Örebro.
– Vi sörjer vår kollega läraren Aziza, som tragiskt miste livet i attacken på Risbergska. Våra tankar är med hennes familj, vänner, kollegor och elever, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Aziza blev 68 år. Hon hade jobbat som lärare i 20 år varav de senaste sju på Risbergska skolan i Örebro. Hon var civilingenjör och matematiklärare. Och en älskad syster, moster, faster.
I helgen bekräftade familjen att hon blev ett av offren i skolskjutningen.
Hennes sju syskon berättar hur hon lämnade Kurdistan på 90-talet på grund om otryggheten. Hur hon axlade ansvaret för familjens försörjning och ledde dem och många andra att genom studier komma in i arbetslivet, bygga upp sina karriärer, försörja sig själva.
Aziza var äldst av syskonen, och beskrivs som den sammanhållande länken, den som stöttade alla.
”Var är du nu, vår älskade syster…?”, skriver de.
Tio personer blev offer i massakern på Risbergska gymnasiet den 4 februari.
– Det har varit en fasansfull vecka. Sorgen griper om våra hjärtan och jag tänker på alla offer och på deras nära och kära. Alldeles för många har drabbats på värsta tänkbara sätt, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Att det bland offren även kunde finnas lärare, de som dedikerat sina liv åt att ge andra den bästa starten i livet var en tanke som malde under veckan.
– När jag kom hem i fredags stannade jag mitt i steget och mindes Alf Henriksons vers som jag burit med mig i många år. Den sammanfattar min känsla, säger Anna Olskog.
”Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och någonting alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.”
– När en lärare rycks bort på detta sätt är det en förlust för oss alla. Sveriges Lärare står enade i sorgen och fortsätter att arbeta för trygga skolor, säger Anna Olskog.
Azizas syskon berättar att hon var stolt över att ha varit lärare och att hon tänkte gå i pension till sommaren.
– Hennes ledord var att människan alltid kan förändras och bli bättre. Hon trodde på att kunskap var nyckeln till allt i våra liv och vårt samhälle. Hennes engagemang och kärlek lever kvar i minnet hos dem som hade turen att få lära känna henne, skriver syskonen.
– Det har varit en mörk februari som vi aldrig kommer att glömma. Vi måste ta hand om varandra. Vila i frid, Aziza, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN:
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Facket efter skoldådet: ”Lärarna får bra stöd”
Maria Wiman: Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan
Så har skolorna i Finland förändrats efter skjutningarna
Säkerhetsexperter efter skolskjutningen: Lås skolor
Maria Wiman: Att låsa skolan är att mildra en galopperande sjukdom
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Skolfinansiering Anna Olskog om kravet från nordiska lärare och rektorer: ”Kommunerna klarar det inte”.
Nedskärningar Åtta av tio överväger byta jobb – försöker få politikerna att lyssna.
Skolstök Elever sabbar lektioner och kränker – nu slår Skolinspektionen ner på skolan.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Nedskärningar Lärartjänster hotas i den lilla kommunen: ”Det motsvarar 3000 lärare i Stockholm”
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor – lever av skolan och orsakar samtidigt skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Porträtt Före detta statsepidemiologen Anders Tegnell om pandemin, öppna skolor och sitt liv efter stormen.
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Delar av skolans verksamhet är inte längre vetenskapligt förankrad”.
Granskning Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström i stor intervju om lärarnas kritik.
Granskning Skolverket bidrar till en lukrativ ”skolutvecklingsmarknad”, säger Linnea Lindquist.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Jag är lärare Petra Johansson, förskollärare i förskoleklass om vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare vill se hårdare krav på rektorerna i arbetet mot våldet som drabbar medlemmarna
Schema Kunskapsskolan införde nytt system: ”Kulturen inte gynnsam för oss lärare”.
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Våld i skolan Missfall, tand- och ansiktsskador – så drabbades lärare av våldet under 2024.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.