
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Utanför Risbergska skolan i Örebro samlades människor för att hedra offren med en tyst minut.
Våld i skolan
Hela Sverige stannade upp i en tyst minut för att hedra skolattackens offer i Örebro.
En vecka efter attentatet börjar ett lugn infinna sig.
– Nu förbereder vi oss för de mer långsiktiga följderna, säger Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Minnesstunden med en tyst minut på Stortorget i Örebro hölls nästan exakt en vecka efter attentatet mot Risbergska skolan där tio personer, däribland matematikläraren Aziza, dödades och fem skadades svårt.
Sorlet i folkhavet tystnade när kyrkklockorna klämtade. Runt om i landet stannade lokaltrafiken, företagens slamrande maskiner stoppades och myndigheternas tjänstemän gjorde gemensam sak med många, många andra: Sverige hedrade offren.
För Sveriges Lärares lokala ordförande Anna Nilsson har veckan som gått varit svår, den svåraste någonsin.
– Det har varit den svåraste arbetsveckan någonsin. Väldigt pressat men det har lugnat sig lite nu. Samtidigt som vi hanterar våra medlemmars alla frågor har många av oss egna barn som blivit inrymda och som har frågor. Det är mycket som behöver bearbetas på alla plan och nivåer.
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Hon axlade ansvaret som följer med ordförandeskapet.
– Vi har varit en förening i chock. På en sekund gick hela staden, hela landet, från vardag till chock. Vi lärare är vana att leda och att ta kommandot men det går inte att förbereda sig för en sådan här händelse. Vi ska vara ett stöd för våra medlemmar samtidigt som vi själva brottas med känslorna och sorgen.
Under veckan har medlemmarnas frågor kommit i vågor. De akuta med koppling till attentatet dominerade men efterhand har det blandats upp med mer jordnära medlemsfrågor om ledigheter, arbetstid, lönesamtal.
Men lokalföreningen förbereder sig nu på en andra våg frågor kopplad till efterdyningarna. Redan någon dag efter attentatet när allt fortfarande var kaotiskt erbjöds hjälp utifrån.
– En erfaren ombudsman från en annan ort hörde av sig. Han la allt åt sidan och hjälper oss nu med planeringen för sådant som kan bli aktuellt framöver, krishjälp, olika sorters stöd, arbetsskador. Vi behöver ha den planeringen.
Sveriges Lärare i Örebro skickade snabbt efter attentatet ut ett brev till alla medlemmar med budskapet att föreningen bara fanns ett mejl eller ett samtal bort. Att ingen skulle behöva känna sig bortglömd.
– Vårt mejl går bara till medlemmar men i ett sådant här läge vill vi nå alla kollegor. Under veckan har vi ringt runt till arbetsplatserna. Behovet har varit stort och många uttrycker tacksamhet, säger Anna Nilsson.
Den mörka starten på februari har samtidigt tänt ett ljus.
– Det finns en nyvaken känsla av en sammanhållning i staden. Det är så fint. Vi vet att lärarna klarar en sådan här situation. Att personalen på förskolan Blåmesen distraherade barnen med dans och lek medan attentatet pågick och polisernas blåljus syntes i alla fönster. Att alla lärare på alla skolor tog sitt ansvar. Det är fint att veta men samtidigt väldigt sorgligt.
För Anna betyder gemenskapen en styrka.
– Även om jag ser mig själv som handlingskraftig har jag nära till känslor men det är okej här. Om jag någon gång vacklar så lyfter någon upp mig. Vi tar hand om varandra. Stödet från örebroarna, kollegorna, Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog, statsministern, kungahuset… det stärker.
LÄS MER:
Birgitta räddade sina tolv elever under skolattacken
Tyst minut i hela Sverige – så hedras offren
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Läraren Aziza dog i skolskjutningen: ”Vi sörjer vår kollega”
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.