![](/contentassets/4de811c05adc4c098dee7eaa288a7a03/anmalan-arbetsmiljoverket.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Först återfanns informationen bara i en fråga svar (till vänster). Sen ändrades det till tydliga instruktioner (mitten). Sedan 4 februari hänvisas bara till lagbok och anmälarbetsskada.se.
Uppmaningen att alla hot och allt våld ska anmälas till Arbetsmiljöverket publicerades av misstag. Nu har den strukits från hemsidan.
Våld i skolan
Arbetsmiljöverket tvärvänder.
Uppmaningen att alla hot och allt våld ska anmälas till dem har strukits.
– Det är bedrövligt, och att de väljer att göra detta samma vecka som den fruktansvärda skolskjutningen gör det extra tungt, säger Simon Sandström, Sveriges Lärares huvudskyddsombud.
Inom loppet av två veckor har Arbetsmiljöverket gett tre olika besked kring anmälan av hot och våld.
Fram till den 25 januari fanns informationen att hot och våld ska anmälas till dem i en fråga/svar-spalt på hemsidan.
Den 25:e flyttades informationen till i en central plats med egen rubrik: ”Anmäl alltid hot och våld”.
Den fjärde februari, samma dag som skolskjutningen i Örebro, togs uppmaningen bort helt från hemsidan.
Först återfanns informationen bara i en fråga svar (till vänster). Sen ändrades det till tydliga instruktioner (mitten). Sedan 4 februari hänvisas bara till lagbok och anmälarbetsskada.se.
– Med den nya ändringen blev det nu beklagligt nog ännu mer otydligt än tidigare. Istället för ett steg framåt tar vi två steg bakåt, säger Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
Ändringen som tydligt uppmanade arbetsgivare att alltid anmäla våld och hot möttes av glädje av Sveriges Lärares skyddsombud i hela landet. Äntligen, menade de, skulle rektorer och huvudmän inte behöva bedöma huruvida hotet eller våldet varit tillräckligt allvarligt för en anmälan.
Enligt Kjell Blom, utredare och statistiker på Arbetsmiljöverket, var det fel att uppgiften publicerades.
– Vi utvecklar vår kommunikation av regler hela tiden. Normalt ska en grupp av sakkunniga och en jurist gå igenom det som ska finnas på hemsidan innan det publiceras. Den rutinen följdes inte. Vi ska bara ha rätt information på hemsidan och det som vi kommunicerar utgår från vad lagen säger. Den kan man såklart ha åsikter om, men det är en fråga för departement och regering, säger Kjell Blom.
Ni har ändrat informationen flera gånger senaste veckorna?
– Ja, och det tyder på att inte ens alla på myndigheten känner till vad som gäller. Lagstiftningen ger utrymme för en viss grad av subjektiv bedömning hos arbetsgivarna och det tycks som att den som publicerade uppgiften har tolkat att allt ska anmälas till oss. Men det är fel.
Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
För lärare och elever innebär det att det åter är upp till rektorn att bedöma om hotet och våldet har varit allvarligt eller inte.
– Nu är det återigen helt öppet för tolkningar för rektorer om vad som är allvarligt eller inte. Arbetsmiljöverkets agerande rimmar inte bra med den eskalerande hot- och våldsproblematiken i skolan just nu. Att bli misshandlad på sin arbetsplats borde alltid ses som allvarligt, säger Simon Sandström.
För Simon Sandström fortsätter arbetet med att få till en förändring.
– Skolan har blivit en plats där hot och våld som skulle väcka avsky på alla andra arbetsplatser normaliserats. Det enda vettiga är att Arbetsmiljöverket tar emot alla anmälningar och att de får ansvaret att bedöma hur allvarligt varje fall varit. De finns ju trots allt till för att se till att arbetsmiljön är säker på landets arbetsplatser.
LÄS MER:
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.