
Först återfanns informationen bara i en fråga svar (till vänster). Sen ändrades det till tydliga instruktioner (mitten). Sedan 4 februari hänvisas bara till lagbok och anmälarbetsskada.se.
Uppmaningen att alla hot och allt våld ska anmälas till Arbetsmiljöverket publicerades av misstag. Nu har den strukits från hemsidan.
Våld i skolan
Arbetsmiljöverket tvärvänder.
Uppmaningen att alla hot och allt våld ska anmälas till dem har strukits.
– Det är bedrövligt, och att de väljer att göra detta samma vecka som den fruktansvärda skolskjutningen gör det extra tungt, säger Simon Sandström, Sveriges Lärares huvudskyddsombud.
Inom loppet av två veckor har Arbetsmiljöverket gett tre olika besked kring anmälan av hot och våld.
Fram till den 25 januari fanns informationen att hot och våld ska anmälas till dem i en fråga/svar-spalt på hemsidan.
Den 25:e flyttades informationen till i en central plats med egen rubrik: ”Anmäl alltid hot och våld”.
Den fjärde februari, samma dag som skolskjutningen i Örebro, togs uppmaningen bort helt från hemsidan.
Först återfanns informationen bara i en fråga svar (till vänster). Sen ändrades det till tydliga instruktioner (mitten). Sedan 4 februari hänvisas bara till lagbok och anmälarbetsskada.se.
– Med den nya ändringen blev det nu beklagligt nog ännu mer otydligt än tidigare. Istället för ett steg framåt tar vi två steg bakåt, säger Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
Ändringen som tydligt uppmanade arbetsgivare att alltid anmäla våld och hot möttes av glädje av Sveriges Lärares skyddsombud i hela landet. Äntligen, menade de, skulle rektorer och huvudmän inte behöva bedöma huruvida hotet eller våldet varit tillräckligt allvarligt för en anmälan.
Enligt Kjell Blom, utredare och statistiker på Arbetsmiljöverket, var det fel att uppgiften publicerades.
– Vi utvecklar vår kommunikation av regler hela tiden. Normalt ska en grupp av sakkunniga och en jurist gå igenom det som ska finnas på hemsidan innan det publiceras. Den rutinen följdes inte. Vi ska bara ha rätt information på hemsidan och det som vi kommunicerar utgår från vad lagen säger. Den kan man såklart ha åsikter om, men det är en fråga för departement och regering, säger Kjell Blom.
Ni har ändrat informationen flera gånger senaste veckorna?
– Ja, och det tyder på att inte ens alla på myndigheten känner till vad som gäller. Lagstiftningen ger utrymme för en viss grad av subjektiv bedömning hos arbetsgivarna och det tycks som att den som publicerade uppgiften har tolkat att allt ska anmälas till oss. Men det är fel.
Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
För lärare och elever innebär det att det åter är upp till rektorn att bedöma om hotet och våldet har varit allvarligt eller inte.
– Nu är det återigen helt öppet för tolkningar för rektorer om vad som är allvarligt eller inte. Arbetsmiljöverkets agerande rimmar inte bra med den eskalerande hot- och våldsproblematiken i skolan just nu. Att bli misshandlad på sin arbetsplats borde alltid ses som allvarligt, säger Simon Sandström.
För Simon Sandström fortsätter arbetet med att få till en förändring.
– Skolan har blivit en plats där hot och våld som skulle väcka avsky på alla andra arbetsplatser normaliserats. Det enda vettiga är att Arbetsmiljöverket tar emot alla anmälningar och att de får ansvaret att bedöma hur allvarligt varje fall varit. De finns ju trots allt till för att se till att arbetsmiljön är säker på landets arbetsplatser.
LÄS MER:
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.