Storsatsning på lärares beprövade erfarenheter

Malin Tufvesson, generalsekreterare i Lärarstiftelsen, ser fram emot satsningen på att ta tillvara lärares beprövade erfarenheter.
Undervisning
Lärarstiftelsen gör en storsatsning på att tillvarata lärarnas beprövade yrkeserfarenheter.
Arbetet med att bygga en nationell struktur för beprövad erfarenhet inom läraryrket startar i höst.
Malin Tufvesson, generalsekreterare i Lärarstiftelsen, förklarar bakgrunden till den nya satsningen:
– I landet finns tusentals lärare med djup kunskap om vad som faktiskt fungerar i undervisningen. Men det finns nästan inga strukturer för att dokumentera, pröva och dela denna kunskap inom lärarkåren. Det vill vi ändra på.
Arbetet startar i höst
Tankarna på satsningen har funnits hos Lärarstiftelsen i lite över ett år.
På vilket sätt kommer lärare rent praktiskt att vara delaktiga i arbetet?
– Första steget är att rekrytera en projektledare som vi ser framför oss kommer ha fokusgrupper där lärare ingår, säger Malin Tufvesson.
Arbetet inleds med en förstudie, där syftet är att ta fram förslag på hur en långsiktig infrastruktur kan se ut.
Det handlar dels om att utveckla en process för hur erfarenheter kan dokumenteras, granskas och delas – dels om att skapa en plattform där de blir tillgängliga för lärarkåren, tydliggör Lärarstiftelsen.
Fokus på undervisning
Lärarstiftelsens fokus i arbetet med beprövad erfarenhet är frågor som handlar om undervisningen. Erfarenheter som lärare har dokumenterat ska kunna prövas, delas och diskuteras kollegialt.
Grundtanken är att när erfarenheter utvärderas och sprids inom professionen blir de också möjliga att använda och bygga vidare på i andra sammanhang.
– Beprövad erfarenhet är inte detsamma som individuell erfarenhet eller yrkesskicklighet. Det är först när erfarenheter delats och prövats systematiskt och kollegialt som de kan ses som beprövad erfarenhet och bli en av lärarkårens gemensamma kunskapsbas, säger Malin Tufvesson.
Nationell struktur för beprövad erfarenhet inom läraryrket
- Lärarstiftelsens initiativ med en nationell struktur för beprövad erfarenhet inom läraryrket ligger i linje med förslag från myndigheter och statliga utredningar.
- Skolverket har lyft att professionsprogrammet för lärare på sikt kan inkludera meritering baserat på beprövad erfarenhet.
- Den statliga läroplansutredningen (SOU 2025:19) har föreslagit att regeringen bör utreda hur beprövad erfarenhet kan samlas och göras tillgänglig – gärna genom en organisation som drivs av lärarintressen.
LÄS MER: