Lärarens lista över svårstavade orden: ”Fler blir sämre”

Läraren Pierre Mathissen och en bild på en hand som skriver på papper
Foto: Privat/AdobeStock

Svenskläraren Pierre Mathisson har märkt att eleverna blir sämre på stavning.

Pierre Mathisson har märkt att eleverna blir sämre på stavning, och inför diktamen med penna och papper.
Med hjälp av lärarkollegor på X, tidigare Twitter, har han samlat in ett åttiotal svåra ord för sjuorna att öva på.

Adress, aldrig, cykel, definitivt.

Eleverna i årskurs sju på Markaryds skola återvänder från sommarlovet och möts av diktamen.

– Det är fler och fler som stavar sämre. Det handlar såklart om bristande läsning, hur engelska tar över det dagliga talet och den mer omfattande användningen av digitala hjälpmedel, säger Pierre Mathisson.

Han är lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9.

– Stavning ligger mig varmt och hjärtat, jag har aldrig övat det med eleverna tidigare annat än att jag har markerat och påpekat. Jag har tänkt att man jobbar med det på låg- och mellanstadiet, men det är inte alltid det satt sig ändå, säger han.

Så gick efterlysningen ut

Pierre Mathisson la upp sin efterlysning av svåra ord på X, tidigare Twitter, och fick hjälp av andra lärare i insamlingen. Och listan har kommit upp i nära åttio ord, som ska fördelas på sju diktamenstillfällen.

– Det är inte bara elever som har svårigheter som stavar fel, det är även överpresterande, säger han.

Nu blir det stavning med papper med penna varje vecka, tills orden sitter. Totalt sju tillfällen och nära 80 ord.

– De är vana vid diktamen, så det är inte helt nytt för dem. Det här kommer att genomföras helt och hållet analogt så vi är tillbaka i skolans värld 1954, säger Pierre Mathisson.

Så förklarar han för klassen

Som kommer att samla in rättstavningen.

– Jag kommer att utvärdera det, men jag tror på det. Sedan kommer eleverna säkert att opponera sig och undra om varför de ska kunna när datorerna ändå har rättstavningsprogram. Det får jag förekomma; något händer när man arbetar med penna och papper i hjärnan, de tar ner tempot och de använder fler motoriska funktioner, säger Pierre Mathisson.

Orden eleverna har svårast att stava till

LÄS ÄVEN: 

Forskaren: Därför är det bra att skriva för hand

Konsten att rätta rätt – Anne-Marie Körling om att utveckla stavning

Hur lär man eleverna att stava utan att döda lusten?

Forskaren: Särskrivningar är inget nytt problem

Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv