Lärarna skulle få mer undervisningstid – fick mindre
Timplaner
Läroplanen är lanserad – men fortfarande dröjer regeringen med besked om de nya timplanerna.
– Lärarna vittnar om stress och att undervisningen blir forcerad, säger Anders Persson, ordförande för Historielärarnas förening.
LÄS ÄVEN: Hård kritik mot nya läroplanen: ”Omöjligt för lärare”
Läraren.se krävde utbildningsdepartementet på besked om timplanerna – men fick ”Regeringen avser att återkomma” som svar från skolminister Lina Axelsson Kihlbloms pressekreterare.
– Historielärarna skulle få fler timmar. Men i årskurs 6 har de fått ett större stoff än vad gjorde tidigare. Nu sitter vi med en ännu längre lista på centralt innehåll men samma timplan, säger Anders Persson.
Med nya läroplanen Lgr 22 förväntade sig lärarna en ny timplan som bättre matchar kraven i centala innehållet. Men den planen dröjer.
Hundratals lärare i timupprop
Historielärarnas förening och Svenska historiska föreningen uppvaktade utbildningsminister Anna Ekström (S) med en namninsamling med sammanlagt 600 underskrifter i januari 2020. Kravet som ställdes var fler timmar till historieundervisningen i grund- och gymnasieskolan.
Bakgrund: Raseri mot ändrade kursplaner
Hösten 2019 presenterade Skolverket sitt förslag till uppdaterade kursplaner. Det ledde till en massiv kritikstorm då bland annat Antiken var struken ur historieämnet. Historiker, ledar- och kulturskribenter, företrädare från olika lärosäten och många lärare var ursinniga.
Efter en vecka backade Skolverket, men grundproblemet kvarstod, tiden räckte inte till för allt som historieämnet skulle täcka. Skolverket konstaterade att de inte hade i uppdrag att förändra timplanerna utan bara innehållet i kursplanerna.
I februari i fjol beslöt därför regeringen att ge Skolverket i uppdrag att se över hela timplanen och redan då stod det klart att elevens val ”levde farligt”.
Det var också ministern som gav Skolverket i uppdrag att ge mer tid åt bland annat historieämnet, det förslag som är färdigställt sedan mars 2021.
– Vi som brinner för historieämnet ser att vi lever i en tid där backspeglarna är ganska små, vi är nu och i bästa fall framtidsfokuserade. Med lite större backspeglar kan man se mönster i vad som sker här och nu, men det är också ett humanistiskt, livstolkande ämne, säger Anders Persson.
LÄS ÄVEN:
Beskedet: Nya timplanen införs inte i höst
Efter kritikstorm – Skolverket backar om antiken
Antiken och Bibeln kvar i ny kursplan