
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Anna Olskog valdes under Sveriges Lärares kongress till ny ordförande för förbundet.
Sveriges lärare
Sveriges Lärares första kongress har valt Anna Olskog till ny ordförande.
– Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande, säger hon.
Sveriges Lärares kongress valde under torsdagen Anna Olskog, 52, till ny ordförande. Hon arbetar just nu på mellanstadiet på en F–6-skola i centrala Umeå och har arbetat som lärare sedan 1994.
I sitt första anförande lovade hon att kämpa för mindre arbetsbelastning och högre lön.
– Sveriges Lärare är aldrig någon annan, det är vi. Jag hoppas och tror att jag står för något nytt och att det märks att jag tar över. Nu vänder vi blad och lämnar etableringsprocessen bakom oss. Vi är en enad organisation och jag tror helhjärtat på den och på oss, säger hon.
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Telefonen surrar konstant i hennes handväska.
I ditt anförande sa du att Sveriges Lärare inte är ett bolag man köper tjänster av. Vill du utveckla det?
– Det korta budskapet är att vi är Sveriges Lärare tillsammans. Varje medlem, ombud och förtroendevald, oaktat roll i förbundet, har samma mandat och spelar roll. Nu har de valt sin förbundsordförande, det är ett lagarbete: och jag är redo att ta ledningen, men jag har laget med mig och det är förutsättningen för att få det här att funka.
Vilka är de tre viktigaste frågorna att åtgärda?
– Det är inget som är snabbt och enkelt. Fokus ligger på fortsatt minskad arbetsbelastning och rimlig lön för uppdraget. Det handlar om så många lager och så många olika system och problem som vi behöver lösa. Det våra medlemmar behöver är att få vara lärare i sin verksamhet och det måste vi ha som den högst prioriterade frågan.
Avtalet med SKR ettårigt, hur påbörjar ni de nya förhandlingarna?
– Det är väldigt kort om tid och det finns en rutin och en kontinuitet i vårt kansli och nu har vi en ny laguppställning och ska ta oss an det på ett strategiskt sätt med målsättning att göra skillnad.
”Bladet är vänt och nu är det en ny tid”, sa Anna Olskog under sitt första anförande som ny ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Hur kändes det under omröstningen?
– Jag var spänd inför valet. Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande. Det är ett stort och hedrande uppdrag, och det förpliktigar ju. Det är spännande på många sätt.
Som utmanare fanns Sara Svanlund som fram till kongressen var andre vice ordförande. Hon fick 83 röster mot Anna Olskogs 117.
Anna Olskog avslutade sitt tal med en personlig hälsning till kongressledamöterna:
– Till sist, kära kollegor. Jag kan inte neka till att jag är tagen av stundens allvar. Jag är spänd inför vad som väntar. Men det som gör mig trygg att jag inte är ensam. I Sveriges Lärare står vi inte ensamma, säger hon.
Om kongressen säger hon:
– Tänk att tre dagar kan innehålla så mycket kunskap, kompromisser och klokskap. Jag har haft härliga och ärliga samtal. Ni har fattat många beslut och vi har ramverk och spelplan för de kommande åren, säger hon.
– Det är en ynnest att bli vald till förbundsordförande och jag kommer att göra mitt yttersta. Bladet är vänt och nu är det en ny tid, säger Anna Olskog.
Anna Olskog efterträder Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, som har delat på ordförandeskapet sedan Sveriges Lärare bildades den 1 januari 2023.
Kongressen gick på valberedningens linje även i fråga om presidiet.
Till rollen som förste vice ordförande valde kongressen Robin Smith. Pia Rizell valdes till andre vice ordförande.
Det nya presidiet: Anna Olskog, ordförande, Robin Smith, förste vice ordförande och Pia Rizell, andre vice ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Förbundsordförande
1e vice förbundsordförande
2e vice förbundsordförande
Förbundsstyrelseledamöter
Anna Olskog i sitt första tal: ”Bladet är vänt”
Lärarna om kongressens viktigaste fråga
Kongressen – här är Sveriges Lärares politiska mål
Så läggs pusslet till nya Sveriges Lärare: ”Helheten viktig”
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Debatt ”Hur kan vi tala om beprövad erfarenhet när inget pågår tillräckligt länge för att faktiskt prövas?"
Digitala nationella prov Därför stoppar Skolverket digitala nationella proven: ”En kalldusch”.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”