Ny utredning ger lärarna rätt: ”Man ska inte fastna”
Sofia Engman, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Svenska som andraspråk
9 av 10 lärare protesterade mot Tidö-partiernas kritik av modersmålsundervisningen. Utredaren Marie-Hélène Ahnborg går på lärarnas linje i sina förslag till förändring.
Däremot kommer förslag som ska ge fler nyanlända elever chans att bli godkända i svenska – bland annat en ny kursplan för svenska som andraspråk.
Nyanlända elever, som varit i Sverige mindre än fyra år, ska få undervisning i grundläggande svenska innan de går vidare till svenska som andraspråk.
Ämnet får därmed två kursplaner.
Det förslaget ligger i ”Utredningen om införande av grundläggande svenska och översyn av modersmålsundervisningen”.
– Man ska inte fastna i den här undervisningen. Två år är satt som en maxgräns, säger utredaren Marie-Hélène Ahnborg.
Bättre kartläggning
För att alla som har rätt till undervisning till svenska som andraspråk ska få det förslår utredningen också ett nytt nationellt material för kartläggning, som rektor ansvarar för.
– Det är efterfrågat. Men det är minst lika viktigt att följa utveckling och progression. Det kräver ett komplext verktyg, säger Sofia Engman, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
Eleverna som deltar i grundläggande svenska som andraspråk ska inte delta i nationella prov och ska heller inte ges betyg.
72 procent av eleverna som läste svenska som andra språk under 2024 fick godkända betyg i svenska i årskurs 9.
”Del i läskrisen”
– För att vända den här läskrisen som det också handlar om så behöver fler elever lära sig svenska ordentligt och de behöver lära sig snabbt. det behövs först och främst för individens skull, men också för integrationen, säger skolminister Lotta Edholm (L) under presskonferensen.
I utredarens uppdrag ingick också att analysera modersmålsundervisningen – och Kd och Sverigedemokraterna har krävt att undervisningen helt ska slopas – vilket fått lärarkåren att sätta ner foten.
Modersmål utan åtgärd
Utredningen har inte kunnat hitta några belägg för att modersmålsundervisning skulle påverka inlärning eller integration negativt, och lämnar därför inga förslag.
Marie-Hélène Ahnborg föreslår däremot en genomgång av ämnet, eftersom tillgång och kvalitet varierar stort över landet.
– Det är inte acceptabelt att skillnaderna i kvalitet så stora som de är, säger hon.
Förslagen är nya för medarbetarna på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, och de kommer att granska dem mer djuågående.
Första intrycket är positivt.
– Vår förhoppning är att förslagen kommer att stärka ämnet och att skolor rektorer och lärare får stöd och att det blir en satsning på utbildade lärare, säger Sofia Engman.
LÄS ÄVEN:
9 av 10 lärare: Tidö-partierna har fel om modersmål
KD vill skrota undervisning i modersmål – får hård kritik