De varnar för riskerna med storsatsning på akutskolor

Anna Olskog och Nihad Bunar mot en bakgrund av ett tomt klassrum
Foto: Oskar Omne/AdobeStock/Stockholms universitet

Anna Olskog och professor Nihad Bunar om regeringens storsatsning på akutskolor.

750 miljoner kronor i statsbidrag – men akutskolorna står tomma.
Det avslöjar Sveriges Radio P4.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog ser bevis på att kommunerna inte bör ha ansvaret för skolan.
Forskaren Nihad Bunar varnar för att elever placeras i akutskola på lösa grunder.

Lättare att starta akutskolor, lovade Tidöavtalet.

Statsbidraget på 750 miljoner är en del av regeringens satsning på trygghet och studiero i skolan.

Men Sveriges Radio har avslöjat att skolor på flera platser står tomma – och oppositionen har kallat skolminister Lotta Edholm (L) till utbildningsutskottet.

”Ingen lärare ska behöva vara rädd”

– Det är självklart att inte en enda lärare och inte en enda elev ska vara rädd i skolan. Men det går inte att göra småsatsningar på än det ena, än det andra, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Nihad Bunar, professor vid specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, varnar för att kommuner kan börja placera elever i akutskolorna, trots att de egentligen inte hör hemma där.

– Man gör en massföreteelse av något som inte är genomtänkt. Jag är orolig för att man sänker ribban bara för att de ska ha något att göra och att pengarna ska förbrukas, säger han.

Anna Olskog är inne på samma spår.

– Akutskolorna har sitt berättigande, men ska som namnet antyder i första hand ses som en akut åtgärd. Förebyggande insatser i form av till exempel resursskolor och stödpersonal i vanliga skolor måste ges tillräckliga ekonomiska medel. Där brister det tyvärr ofta idag, säger hon.

Nihad Bunar säger att det sedan 2022 finns stöd i skollagen för undervisning i specialgrupp.

Varnar för segregering

– Det pågår en stor rörelse från inkludering och vi rör oss mer mot separerade former från alla som faller utanför normen. Det kommer att fortsätta tills vi har fått ett helt uppsplittrat och segregerat system, säger han.

Anna Olskog tycker att statliga akutskolor vore ett naturligt steg mot det som Sveriges Lärare kräver: statligt ansvar för förskola och skola, både ekonomiskt och organisatoriskt.

– Det är inte samma stående behov i små kommuner som i storstäder, säger Anna Olskog.

Kravet från lärarna

Sveriges Lärare kräver regleringar av skolan, som skulle säkra det förebyggande arbetet.

– Lärare som ber om stöd ska inte få höra ett nej. Det ska sättas in tidigt, vi behöver halvklasser, omfattande undervisning av speciallärare för de elever som behöver, säger Anna Olskog.

Professor Nihad Bunar ser också risker med akutskolorna.

– Eleverna missar en månads skolgång. De samlar elever från olika skolor på en och samma plats och de har en enda sak gemensamt: de anses vara ett problem, säger han.

LÄS ÄVEN:

Lärarna som ger de svåraste eleverna en ny chans

Niclas Fohlin: Regeringens akutskolehaveri röjer en populistisk skolpolitik

Skolministern: ”Vi har ett inkluderingshaveri”