
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm kommenterade utredningen om studiero i skolan.
Studiero
Tuffare krav på lärare och rektorers ledarskap och lärarnas undervisning.
Lättare att stänga av elever som inte följer reglerna och stör undervisningen eller som är våldsamma mot andra elever och lärare.
Det är utredaren Happy Hilmarsdottir Arenvalls förslag för ökad trygghet och studiero i skolan.
Vid onsdagens presskonferens fick kommunerna allvarlig kritik för sin hantering av våldet mot lärarna.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) uppmärksammar rapporteringen i bland annat Vi Lärare om att Stockholms stad brister i att anmäla när lärare utsätts för våld av elever.
– Det är rent sagt bedrövligt, jag förväntar mig att Stockholms stad och andra gör mycket bättre insatser på kommunal nivå. Vi ser att lärare inte tas på allvar när de anmäler hot och våld som faktiskt är kriminella handlingar.
– Det är en oacceptabel situation och politiken måste backa lärarna, säger han under pressträffen, då utredningen ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” presenterades.
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utredaren och skolledaren Happy Hilmarsdottir Arenvall kommer med både disciplinära åtgärder och förslag om ledarskap för att komma till rätta med det ökande våldet och stöket.
Utredaren vill också att samtliga skolor ska införa skolregler med en tydlig konsekvensplan i stället för ordningsregler, och att förväntansdokument blir obligatoriskt.
Vårdnadshavarnas inflytande ska inskränkas till att handla om åtgärder för elever som behöver, men det är läraren som bestämmer över undervisningen.
Samtidigt föreslår Happy Hilmarsdotter Arenvall ett nationellt kunskapscentrum mot kränkningar och mobbning, dit skolor kan vända sig.
Det kommer också förslag på nationellt frånvaroregister som delar upp frånvaron i giltig och ogiltig.
Utredningen innehåller också ökade krav på ledarskap, både på lärare och rektorer.
– Störningar kan bero på att lärare brister i ledarskap och behöver hjälp och stöd av rektor, säger hon.
Happy Hilmarsdottir Arenvall konstaterar också under presskonferensen att kvalitativ undervisning motiverar elever och minskar stöket.
– Det här är inte att skuldbelägga lärare och rektorer. Vi har också tydliga förväntningar på huvudmän och politiker som måste prata om vilket ledarskap vi vill ha i svensk skola, säger hon.
Anna Olskog.
Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog vill också att lärare ska kunna ägna sig åt god undervisning, som är kärnuppdraget.
– Vi står kvar vid regleringar. När vi får ta yrkesansvar och ägna oss åt undervisning kommer skolan och förskolan bli mycket bättre, det gäller även den här frågan, säger hon.
Hon ser att flera av förslagen ger lärare bättre verktyg, men saknar en viktig del.
– Det jag inte ser eller hör något om är att det inte kommer medel för att vi ska kunna jobba med mindre elevgrupper. Ansvaret skjuts över på läraren och på rektorn och det är bra, men huvudmän och regering måste ha det övergripande ansvaret och måste betala för att få ordning på svensk skola, säger hon.
Sveriges Lärare kommer nu att gå igenom utredningen i sin helhet inför sitt remissvar.
– Vi efterfrågar stärkt trygghet och studiero, det behöver vi för att kunna ta yrkesansvar. Men det behövs mer än bara en utredning, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Utredning: Mer disciplin ska minska skolstöket
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Skola i kaos: Lärare utbrända av elevstöket
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.