
Huvudskyddsombudets meddelande om skyddsstoppet.
Skolan anlitade väktare för att bevaka elev på mellanstadiet – men de stoppades av egna facket.
Hoten mot lärarna
Två väktare stoppas från att jobba på en skola i södra Stockholm.
Uppdraget anses för farligt.
– Det är en oacceptabelt stor psykisk belastning, skriver fackförbundets skyddsombud.
När en mellanstadieelev med en lång historia av utåtagerande beteende skulle placeras på en ny skola ville rektorn förekomma eventuellt stök mot sina medarbetare.
Rektorn kontaktade ett etablerat bevakningsföretag kopplat till Transportarbetareförbundet och strax innan jul påbörjade två väktare uppdraget.
– Eleven hade en dokumenterad historia av utåtagerande beteende. Vi ville att väktarna skulle vara på plats första tiden som eleven var hos oss för att kunna vara ett stöd för ordinarie personal om något skulle ske eller fara iväg. När personalen lärt känna eleven efter några dagar, så var avsikten att väktarna skulle lämna verksamheten.
Väktarna höll låg profil och placerades i ett eget rum.
– De skulle inte gå runt bland eleverna eller ens synas i korridorerna om det inte var nödvändigt.
Eleven började och allt gick enligt rektorn bra.
– Eleven skötte sig och väktarna behövde inte ingripa någon gång.
När väktarna efter jullovet, andra veckan i januari, skulle återuppta bevakningsuppdraget fick rektorn besked om att Transportarbetareförbundets skyddsombud lagt ett skyddsstopp och att väktarna inte fick befinna sig på skolan.
Huvudskyddsombudets meddelande om skyddsstoppet.
”En dubbelbemannad bevakning har sedan 8 januari 2025 utförts av väktare från [vaktbolaget]. Bevakningens syfte är att hantera hot- och våldssituationer som oprovocerat uppstår runt en minderårig ([ålder]) elev. Orsaken till behovet av bevakning är den minderåriges utåtagerande beteende mot sin omgivning och dennes oförmåga att ta till sig uppmaningar och tillsägelser eller personer skadas vid dennes utåtagerande.
Att tvingas bruka våld mot en minderårig person, som inte kan nås verbalt, är för den enskilde vaktaren en tung psykisk belastning, som över tid är oacceptabel. Därför har jag nödgats stoppa bevakningsuppdraget.”, skriver skyddsombudet.
– Väktarna skulle ha jobbat onsdag till fredag den veckan men redan till lunch på onsdagen gick de hem, säger rektorn som är förvånad över skyddsstoppet.
Simon Sandström.
Sveriges Lärares huvudskyddsombud, Simon Sandström, har en annan syn.
– Att Transport anser att bruka våld mot en minderårig person är en tung psykisk belastning är ju något jag håller med om. Det är ju vardag för många av våra medlemmar och annan skolpersonal. Jag vet att våldet påverkar deras psykiska mående och att det i många fall är en ohållbar arbetsmiljösituation de befinner sig i. Men skolpersonal har inte samma befogenheter som en väktare, och inte samma arbetsbeskrivning.
Vad säger det om situationen i skolan att en rektor känner sig tvungen att hyra in väktare för att förekomma våld?
– Det är bedrövligt att det behövs men det var bra att rektorn på den här skolan i alla fall försökte göra det. Det visar tydligt att många av de anställda i skolan arbetar i en riskfylld miljö. Sen är det ju problematiskt om möjligheten att hyra in väktare i skolan försvinner, vad finns det då för alternativ när det finns en mer omfattande och allvarlig hot- och våldsproblematik som skolpersonalen inte kan hantera? Det här med väktare är ju något vi ibland föreslår som åtgärd vid hot- och våldssituationer, säger Simon Sandström.
En månad in på terminen flyter undervisningen av eleven på bra.
– Det går bra för eleven och vi vill gärna fortsätta undervisningen såvida vårdnadshavarna känner likadant, säger rektorn.
LÄS MER:
Våldsam sexåring – lärare fick bära skyddskläder
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Kursplaner Viktiga åtgärden regeringen måste vidta – om inte läroplansutredningen ska skapa problem för lärarna
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Vi lärare debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Vi lärare debatt Skolverket om kritiken mot provplattformen: ”Så ska det givetvis inte behöva vara”.
Vi lärare debatt ”Elevgruppen saknar högljudda föräldrar och det verkar skrämmande lätt att banta undervisningen”.
Krönika ”Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter”, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt ”Vi vet så väl hur mycket våra SFI-elever kämpar. Det gör att dådet känns extra svårt”
Vi lärare debatt Varnar för politisk retorik som hetsar fram viktiga beslut grundade på rädsla snarare än förnuft och evidens.
Vi lärare debatt ”Kritiskt tänkande bygger på ämneskunskap”.
Vi lärare debatt Kritiken mot Skolverket: ”Vet ni hur bedömning går till?”
Vi lärare debatt Så kan elever fuska i nya digitala provplattformen – ”skulle vara ett vapen mot betygsinflation”.
Betygsutredningen Snabbguide för dig som inte har plöjt alla 1 329 sidor i betygsutredningen.
Vi lärare debatt Repetition är inte enda svaret på skolans kris, skriver Oscar Björk, doktor i didaktik.