
Åtgärdsprogrammen är flest i årskurs nio. De planar ut mellan årskurs 3 och 4 och djupdyker i sjunde klass. Källa: Skolverket "Särskilt stöd i grundskolan"
Hoten mot lärarna
Behöver du som lärare bättre verktyg och stöd för att arbeta med elever i behov av särskilt stöd? Helene Fägerblad är en av SPSM:s rådgivare som ger stöd ute på skolorna.
– När det gäller yngre elever får vi ofta frågor om utåtagerande beteende, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Caroline ströps av elev: ”Kände att snart slutar jag andas”
Hon startar upprop mot lärarvåldet
Läraren har i flera artiklar belyst hoten och våldet mot lärare efter att skyddsombudet och läraren Caroline Andersson gick ut och berättade hur en ung elev hade tagit stryptag på henne under pågående lektion.
Den 1 juli 2014 ändrades skollagen när det gäller särskilt stöd i grundskolan.
Många lärare har efter lagändringen vittnat om att det har blivit svårare att få adekvat stöd till eleverna och att problemen landat i lärarnas knä.
Tanken med den nya lagen var att det skulle bli tydligare att särskilt stöd, till skillnad från extra anpassningar, handlade om insatser av en mer ingripande karaktär. De skulle normalt sett inte vara möjliga att genomföra i den ordinarie undervisningen. Extra anpassningar skulle däremot kunna genomföras direkt i klassrummet. Elever med mindre stödbehov skulle få snabbare hjälp och lärare skulle slippa omfattande dokumentation.
Efter att lagen infördes har det blivit betydligt färre elever som får åtgärdsprogram.
Men gränsdragningarna är inte alltid så lätta och alla skolor har inte bra rutiner för hur man ska agera om en elev är hotfull eller våldsam.
– Skolverkets senaste rapport visar att åtgärdsprogrammen ökar från årskurs ett till årskurs sex. Sedan blir det ett kraftigt tapp mellan årskurs sex och sju och sedan ökar åtgärdsprogrammen igen till årskurs nio då det är flest elever som får åtgärdsprogram. Vi kan se att det är något som sker mellan varje stadieövergång, säger Helene Fägerblad, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Åtgärdsprogrammen är flest i årskurs nio. De planar ut mellan årskurs 3 och 4 och djupdyker i sjunde klass. Källa: Skolverket "Särskilt stöd i grundskolan"
Att en elev ska placeras i särskild undervisningsgrupp får bara rektorn besluta om. I årskurs nio är det flest elever, 2,9 procent, som placeras i en sådan grupp.
Yngre elever med utåtagerande beteende blir i högre grad kvar i sitt ordinarie klassrum vilket kan vara tufft att hantera som ensam lärare med många elever.
Helene Fägerblad säger att hon märkt att när SPSM får förfrågningar från skolor om specialpedagogiskt stöd i de yngre åldrarna i både låg- och mellanstadiet handlar det ofta om utåtagerande elever. När det gäller eleverna på högstadiet och gymnasiet handlar det i stället mer om skolpedagogiska frågor.
Sätts de särskilda stöden in för sent?
– Ja kanske, men det vi ofta pratar om när hot- och våldssituationer kommer upp är vad man hade kunnat göra för att förebygga. Det är viktigt att prata med alla inblandade parter för att kunna bygga upp rutiner för att undvika att något liknande inte händer igen, säger Helene Fägerblad.
Hur kan skolor få hjälp av er på SPSM?
– Skolorna kan söka specialpedagogiskt stöd från oss så kontaktar vi skolorna, men det stödet behöver rektorn skriva under vid ansökan. Sedan har vi också en massa stödmaterial som lärare eller rektorer kan ta del av själva, säger hon.
Det finns studiepaket som är konkreta och går in på hur man kan agera och förhålla sig i specifika situationer ifall en elev agerar på ett visst sätt.
Helene Fägerblad poängterar att det är viktigt att tillsammans diskutera på skolorna hur man ska förhålla sig, skapa rutiner och agera på just sin skola.
– Det kommer att hända vissa saker ändå men har man en bra systematik och organisation kring det så händer det förhoppningsvis färre gånger. Vill man jobba vidare på skolan efter händelsen kan man söka stöd hos oss, säger hon.
• Ett åtgärdsprogram hade 5,8 procent av eleverna i grundskolan. Det är drygt 63 900 elever.
• Enskild undervisning fick 1,0 procent av eleverna i grundskolan. Det innebär drygt 9 600 elever.
• Särskild undervisningsgrupp gick 1,2 procent av eleverna i grundskolan. Det motsvarar 13 400 elever.
• Anpassad studiegång hade 1,2 procent av eleverna i grundskolan.
• Åtgärdsprogram och olika typer av stöd är vanligare bland pojkar än flickor. Det skiljer 3,1 procentenheter mellan flickor och pojkar när det gäller åtgärdsprogram. Andelen pojkar som har åtgärdsprogram är 7,3 procent och flickor 4,2 procent.
• Skillnaderna är stor mellan kommunerna när det gäller hur stor andel av alla elever som omfattas av ett åtgärdsprogram. Andelen varierar mellan 0 och 20 procent.
Källa: Skolverket ”Särskilt stöd i grundskolan 2021-2022”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”