
Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Lina Malmgren och Anette Almström Kovacic har sett en positiv utveckling på Murgårdsskolan i Sandviken efter flera år med bråk och konflikter. Foto: Tobias Sterner
Hoten mot lärarna
Efter en längre tid med bråk och stök fick personalen på Murgårdsskolans högstadium i Sandviken nog.
– Med hjälp av bland annat heltidsmentorer, hemklassrum och erfarna lärare har det blivit mycket lugnare och tryggare på skolan, säger Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren.
Murgårdsskolan (F–9) ligger i de centrala delarna av Sandviken. Högstadiet är fyrparallelligt. Eleverna kommer från såväl ekonomiskt välmående villakvarter som socialt utsatta bostadsområden. Några pendlar in från landsbygden.
Under flera år hade skolan ett skamfilat rykte och svaga elevresultat. Det var emellanåt stökigt, bråkigt och konfliktfyllt mellan olika elevgrupper och elever. Även lärare utsattes för hot och våld.
Det hände att utomstående ungdomsgäng tog sig in på skolan för att göra upp.
– Vid ett tillfälle fick vi begära ett skyddsstopp. Skolan stängdes och eleverna skickades hem, berättar Lina Malmgren som undervisar i bild och hemkunskap och är Sveriges Lärares arbetsplatsombud på skolan.
– Tidvis kändes det jobbigt och otryggt att som lärare röra sig ute i korridorerna bland eleverna.
Har du blivit hotad eller attackerad?
– Det har hänt att jag blivit knuffad när jag försökt avstyra bråk mellan elever. En gång blev jag det rejält.
Anette Almström Kovacic arbetade tidigare på skolan som lärare i svenska, SO och idrott, men är sedan ett par år tillbaka fackligt engagerad på heltid som ordförande och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Sandviken.
Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Hon berättar att lärarna och den dåvarande skolledningen för ungefär sju år sedan bestämde sig för att det var hög tid för en förändring.
– Vi har sedan dess arbetat systematiskt med att förbättra ordningen och tryggheten. En tidig åtgärd var att införa hemklassrum där i princip all undervisning sker, förutom i ämnen som kräver speciallokaler. Eleverna har dessutom sina skåp alldeles i närheten, vilket har minskat springet och ökat lugnet.
Det har även införts heltidsmentorer som bland annat ansvarar för kontakten med elevernas föräldrar, tar hand om utvecklingssamtal, svarar för en del dokumentation och reder ut eventuella bråk mellan eleverna.
Mentorernas rum ligger i den delen av skolan där eleverna ofta befinner sig när de har rast.
– För att finansiera satsningen på heltidsmentorer ökades lärarnas undervisningstid, säger Anette Almström Kovacic.
– Som lärare var jag till en början emot förändringen, men som fackligt ombud var jag för. När vi räknade på det visade det sig att en stor del av läraruppdraget var mentorsrelaterat.
Anette Almström Kovacic, ordförande och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Sandviken och Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Det har även införts ett mobilförbud för eleverna på skolan. Telefonerna samlas in på morgonen för att lämnas tillbaka efter den sista lektionen på eftermiddagen.
– Även det har bidragit till ökat lugn och mindre stök. Tidigare kunde både elever och lärare ibland känna en oro över att bli smygfilmade. I en del fall publicerades filmerna på sociala medier, vilket upplevdes som kränkande, berättar Lina Malmgren som har arbetat 21 år på skolan.
I samband med en ombyggnad fick skolan en ny huvudentré som i dag är den enda ingången och det har underlättat kontrollen över vilka som rör sig i lokalerna.
För några år sedan gjorde Lina Malmgren på uppdrag av Sandvikens kommun en utvärdering av vad de olika åtgärderna lett fram till.
– Resultatet är mycket positivt. Tryggheten bland eleverna har ökat precis som kunskapsresultaten.
Enligt undersökningen har även lärarnas arbetsmiljö blivit mycket bättre.
– Vad jag vet är det ingen som vill gå tillbaka till hur det fungerade tidigare. Numera är det hur trevligt som helst att vara ute i korridorerna bland eleverna.
– Det är få lärare som slutar, vilket är bra för elevernas resultat. Det är många som har med sig ganska så svaga kunskaper när de börjar här.
Murgårdsskolan i Sandviken. Foto: Tobias Sterner
Eleverna på Murgårdsskolans högstadium kommer från flera olika skolor i Sandvikens kommun.
Fram till för några år sedan hölls mellanstadieklasserna i stor utsträckning ihop när det var dags för årskurs sju. Numera blandas klasserna, vilket till en början väckte en del protester från främst föräldrar.
– Jag tror att det är bra för elevernas utveckling att gå tillsammans med klasskamrater med olika bakgrund och förutsättningar, säger Lina Malmgren som är orolig för hur besparingar på Sandvikens skolbudget ska påverka Murgårdsskolan.
– Det finns en rädsla för att det blir nedskärningar som kan förstöra det som vi har uppnått. Det är många som har arbetat länge för att förbättra elevresultaten och tryggheten.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”