
En av de gängkriminella eleverna berättar i Uppdrag granskning om hur andra unga elever rekryteras.
På Trångsundsskolan sköts en elev på en toalett. I ”Uppdrag granskning” vittnar lärare om att de inte vågar ingripa.
Hoten mot lärarna
Gängkriminella tonåringar gör knarkaffärer och bär vapen i skolan. Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Det enligt senaste avsnittet av ”Uppdrag granskning” på SVT.
– Vet man att vissa elever har släktingar som är nätverkskriminella så blir hoten mot lärarna desto otäckare, säger Pablo Mendoza, Sveriges Lärare Huddinge.
”Det jag ser är rån, misshandel, elever som varit påverkade under skoltid. Elever som lämnar skolan för att utföra olika tjänster”.
En av de få som velat berätta om gängens användning av skolan som marknadsplats och rekryteringsbas för Uppdrag gransknings reporter väljer att göra det anonymt.
Flera andra avstår av rädsla för att de eller deras familjer ska straffas av de kriminella nätverken.
– Jag förstår lärarna. Deras jobb är att lära, inte att stoppa kriminalitet och dumma ungar, säger en gänginvolverad intervjuperson i programmet.
Han är en av dem som berättar om gängkriminalitet i Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
”Man vet vilka de är direkt. Vi döljer det, men är man klok nog att förstå vad en kriminell gör och hur den rör sig, står och pratar på en skräpig Motorola – det är inte så svårt”, säger han.
En av de gängkriminella eleverna berättar i Uppdrag granskning om hur andra unga elever rekryteras.
Karwan Faraj är reportern som gjort reportaget. Han har själv bakgrund som trygghetsvärd i utsatta skolor i Göteborg.
– Det var kring 2010-2011. Då kunde jag se tendenserna. Men det var få elever, och det handlade mer om att de höll på med kriminalitet på fritiden. Vår oro var att de skulle dras in, det jag sett under reportaget är att de redan är djupt inne, säger han.
Menar du att lärare blundar?
– Många berättar för mig att de blundar, man vågar inte. Man väljer att inte känna sig orolig trots att man borde vara orolig för vissa elever, säger han.
Under arbetet med reportaget har Karwan Faraj samlat vittnesmål om att gängen delat upp skolorna mellan sig för att sälja droger.
Att de styr elevers skolval för att säkra sin marknad. Och att elever väljer skola där deras gäng finns representerat, av trygghetsskäl.
– Det är inte skolan som byggnad som är intressant, det är eleverna som går där som tar med sig kriminaliteten, säger Karwan Faraj.
Karwan Faraj på Uppdrag Granskning har gjort reportaget och har bakgrund som trygghetsvärd i utsatta skolor i Göteborg.
Han säger att problemet finns i hela samhället, i små kommuner, och välbärgade kommuner, precis som i de utsatta områdena.
– Skolan generellt behöver ta diskussionen på ett mycket allvarligare sätt, men också få uppbackning och resurser och redskap. Man pratar om PDV och skolskjutningar, men just det här, gängkriminaliteten, den frågan lyser med sin stora frånvaro när man pratar skola, säger Karwan Faraj.
Pablo Mendoza är ordförande för Sveriges Lärare Huddinge.
Här ligger Trångsundsskolan, där en femtonårig elev sköt en fjortonårig elev i huvudet inne på skoltoaletten i september 2024.
Femtonåringen hade försökt rekrytera den yngre eleven till att delta i ett mord.
Pablo Mendoza är ordförande för Sveriges Lärare Huddinge där Trångsundsskolan ligger. I september 2024 blev en elev skjuten av en annan elev på en av skolans toaletter.
Pablo Mendoza vänder sig emot att lärare skulle blunda för elever som begår brott på skoltid.
– Vi är proffs, vi märker sådana saker. Men det är svårt när vi har 30 elever i en klass. Vi behöver bli fler vuxna i skolan, säger Pablo Mendoza.
Samtidigt bekräftar han att gängen är ett problem.
– Våldet mot lärarna har ökat, inte minst i de segregerade områdena. Vet man att vissa elever har släktingar som är nätverkskriminella så blir hoten mot lärarna desto otäckare, säger Pablo Mendoza.
I februari gjorde regeringen lagförslag av Skolsäkerhetsutredningen.
I propositionen nämns gängkriminaliteten, och behovet av att skolan ska ”förmedla vikten av att följa lagar och andra regler i samhället”.
De konkreta åtgärderna regeringen föreslår är att förhindra utomstående från att ta sig in, att det ska bli tillåtet att genomsöka elevers väskor och att det ska bli obligatoriskt att anmäla brott som begås i skolan. Samtidigt som skolorna får drygt 350 miljoner kronor i vårbudgeten för utökad skolsäkerhet.
Samtidigt föreslår regeringen att fler brott ska inkluderas i det registerutdrag som görs av nyanställda i skolan, för att förhindra att gängkriminella får anställning.
– Det är några åtgärder, men dem jag pratat med frågar efter det förebyggande. Det juridiska repressiva är inte hela lösningen, säger Karwan Faraj.
Pablo Mendoza menar att nedskärningarna påverkat skolans möjligheter att agera.
LÄS ÄVEN: Värsta nedskärningarna på 30 år
– Att lägga på lärarna större börda, det är inte rätt väg att gå. Man behöver öka grundbemanningen så man får extra ögon på eleverna, säger han.
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, har krävt en nationell samordnare mot skolvåldet, bland annat i möte med skolminister Lotta Edholm (L) och utbildningsminister Johan Pehrson (L).
– För att det ska bli något reellt och inte stanna vid ett samtal och en diskussion, så måste man utse någon som håller i taktpinnen. Vi behöver ett agerande och det måste någon leda, säger Anna Olskog, i en tidigare artikel i Vi Lärare.
Och fortsätter:
– Även om det finns samverkan idag, måste denna bli mer heltäckande och fördjupas över hela landet. Vi har uppmanat regeringen att utse en nationell samordnare för att leda arbetet mot skolvåldet och säkerställa att mer görs, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Hoten från gängen – så drabbas lärare av våldet
Lärarna möter allt fler gängkriminella i skolan
Lärarna berättar: ”Vapen och droger på skolgården”
Camilla orkade bara ett år – skyddsombudet varnar
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.