Skola i kaos: Lärare utbrända av elevstöket
Skolstök
Könsord, kränkningar och elever som sjunger under lektionerna.
Utbrända lärare som tvingades analysera sitt eget språkbruk när de larmade om läget.
Skolinspektionen riktar allvarlig kritik mot Albäcksskolan i Hultsfred.
– Eleverna inser att de kommer undan med ett utåtagerande beteende, säger Caroline Axelsson, Sveriges Lärares ordförande i Hultsfred.
Stökiga lektioner, lärare som inte får gehör för sina rapporter om elever i behov av särskilt stöd, lärare som blir utbrända.
– Lärarna har det jättetufft, det blir inga konsekvenser för elever som beter sig fruktansvärt dåligt och använder könsord, rasistiska ord eller homofoba skämt och uttryck. Då säger man indirekt att det är okej. Att ta kontakt med hemmet har inte fungerat och då har man nöjt sig, säger Caroline Axelsson.
Caroline Axelsson
Hon är ordförande för Sveriges Lärare Hultsfred, och har kontaktats av flera lärare, varav ett antal blivit sjukskrivna.
Nu får Albäcksskolan 2 i Hultsfred allvarlig kritik av Skolinspektionen, vilket Vimmerby tidning var först att berätta.
”Känner igen beskrivningen”
– Allt som de beskriver känner jag igen. Jag har fått mejl och telefonsamtal från frustrerade lärare som inte får hjälp av elevhälsan, utan får tillbaka ärendena, säger Caroline Axelsson.
Skolinspektionens beslut innehåller 23 krav på huvudman, rektor och lärare.
Lärarfackets bild av responsen när lärare ber om hjälp med särskilt stöd bekräftas av Skolinspektionen.
Rektorn svarar, enligt Skolinspektionen, att lärarna ”kan behöva lära sig av varandra och någon annan lärare kan ha hittat extra anpassningar som fungerar för eleven”.
Barn- och utbildningsförvaltningens chef Martin Snickars kommenterar citatet:
”När det gäller aktualisering av elever som trots extra anpassningar inte uppnår målen för utbildningen och utredning av eventuellt särskilt stöd behöver rektor i samverkan med elevhälsoteamet arbeta fram en rutin som är känd och väl inarbetad för samtlig personal. Vi använder Skolverkets material i förbättringsarbetet kring utredning för särskilt stöd.”
Fick analysera eget språk
Caroline Axelsson berättar att lärarnas larm om stöket ledde till en åtgärd: De skulle analysera sitt eget språkbruk.
– Total katastrof. De börjar i helt fel ände, säger hon.
Skolans rektor Anna Källåker svarar även hon på mejl.
Skolinspektionens kritik är allvarlig. Hur kunde det bli så här?
– I Skolinspektionens underlag från tillsynen så ser vi att vi har flera rutiner där vi behöver göra ett förbättringsarbete. Vissa områden, till exempel trygghet och studiero känner vi att underlaget ger en inte helt riktig bild, svarar Anna Källåker.
Skolan har en särskild lokal för elever som inte klarar av att befinna sig i klassrumsmiljön, den så kallade Studion.
De blir fler och fler, enligt Caroline Axelsson, och Skolinspektionen riktar också kritik mot att uppföljningen brister samt att lärare undervisar i ämnen de inte är behöriga för.
– Det var tänkt för svagpresterande elever, men i stället har det blivit en oas för dem som inte klarar klassrumsklimatet. De som inte klarar av kaos varje lektion får vara där, och det blir ett generalfel i organisationen, säger Caroline Axelsson.
Finns behöriga lärare
I Skolinspektionens beslut framgår att det i vissa ämnen finns behöriga lärare, men att rektor valt att lyssna när de sagt att de inte vill undervisa i ämnet.
Martin Snickars:
– Detta är något som rektorerna redan nu är igång med att åtgärda. De ser över lärarnas tjänstefördelning med målsättning att flytta personal i så stor utsträckning som möjligt för att öka ämnesbehörigheten i undervisningen samt i samverkan med lärarna tydliggöra ansvarsfördelningen i ”Studion”.
Sveriges Lärare har försökt att lyfta lärarnas arbetsmiljö vid samverkansmöten.
– Nu har de skapat en liten grupp för de mest utåtagerande eleverna där de ska vara med en person som ska vara både lärare och kurator, säger Caroline Axelsson.
Martin Snickars ser att det krävs nya rutiner.
Sveriges Lärare har lyft problemen tidigare. Hur kan det fortsätta?
– Vi kommer att fokusera på att jobba med dessa områden som en helhet för att stärka upp vårt arbete inom dessa områden. I Skolinspektionens underlag från tillsynen så ser vi att vi har flera rutiner där vi behöver göra ett förbättringsarbete, svarar Martin Snickars.
Har du fortsatt förtroende för rektor?
– Verksamhetschef för grundskolan och rektorer för Albäcksskolan 1 och Albäcksskolan 2 har lång erfarenhet av att leda skola och arbetar nu i tät samverkan med att förbättra verksamheterna utifrån de punkter Skolinspektionens tillsyn belyser. De framkomna bristerna kommer att åtgärdas under våren 2025, svarar Martin Snickars.
Utbildningsförvaltningen kommer tillsammans med rektorer, lärare och elever att analysera behovet av kompetensutveckling för personalen och eventuellt stärka upp med fler vuxna under skoldagen.
Skolinspektionen kräver åtgärder senast 26 augusti 2025.
– Jag är jätteglad att de varit här, säger Caroline Axelsson.
LÄS ÄVEN:
Larmet: 2 av 3 skolor saknar resurser till npf-stöd