Nya skolministerns plan: Ta tillbaka kontrollen
Skolpolitik
Lina Axelsson Kihlblom är ny skolminister, men erfaren i skoldebatten. Tidigare medarbetare från Nynäshamns kommun säger att det är snabba puckar som gäller kring den nya ministern.
– Jag driver på och ser till att riktningen är rätt, säger Lina Axelsson Kihlblom till Läraren.se.
LÄS OCKSÅ: Lina Axelsson Kihlblom är ny skolminister
Det är bråda dagar på utbildningsdepartementet, och nya människor i korridorerna.
Anna Ekström blir av med ansvaret för förskola, grundskola och gymnasium och tar i stället över Matilda Ernkrans ansvar för forskning och högre utbildning. Lärarförbundets chef för politik och påverkan, Emma Ölmebäck, kliver in på posten som statssekreterare, den högsta sakkunnig posten på departementet.
Detta är ministerns viktigaste fråga
Nya skolministern Lina Axelsson Kihlblom svarar på Lärarens frågor på mejl.
Vilket är det viktigaste skolområdet för dig att ta tag i?
– Vi ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan. Alla kommer vara behövda i framtiden. Vi behöver medarbetare i välfärden och människor som kan ta de nya gröna jobb som växer fram. Skolan ska rusta unga med de kunskaper de behöver och vara till för alla oavsett bakgrund. Det är det överordnade målet, säger hon.
Oppositionen säger sig överraskad över den nya rekryteringen.
– Det är positivt att man väljer en person med erfarenhet från skolans värld. Jag är också lärare och har jobbat som rektor och det är en stor fördel att man har kunskap om skolan och hur den fungerar, säger Moderaternas skolpolitiska talesperson Kristina Axén Olin.
Men hon påpekar också att resultaten sjunkit i Nynäshamn där Lina Axelsson Kihlblom fram tills nyligen var förvaltningschef.
LÄS OCKSÅ: Lina Axelsson Kihlblom är ny skolminister
Moderaterna riktar kritik mot att den kommun där du varit förvaltningschef backar i resultat, men nu har du ansvar för hela svenska skolan. Hur ser du på kritiken?
– I Nynäshamn hade jag ett bra samarbete med den moderatledda kommunledningen och jag kan konstatera att vi exempelvis förbättrade gymnasiebehörigheten avsevärt. Skolutveckling är inget kortsiktigt arbete utan något man måste bedriva långsiktigt och systematiskt. Jag har en bred erfarenhet från olika delar av Skolsverige som jag tar med mig till detta uppdrag, men framför allt har jag en brinnande tro på att alla barn kan lyckas i skolan.
Du är en frispråkig person, som enligt Lärarförbundet i Nynäshamn vill framåt snabbt. Hur är det förenligt med ett regeringsuppdrag?
– Mycket förenligt. Jag tänker att jag driver på och ser till att riktningen är rätt, och sen har jag väldigt kompetenta människor runt omkring mig som har andra kvaliteter, och det blir ett väldigt bra teamwork, säger Lina Axelsson Kihlblom.
MER LÄSNING