Grundskollärarens granskning i SVT:s partiledardebatt

Grundskollärarens granskning lyftes i SVT:s partiledardebatt. Här programledarna Anders Holmberg och Camilla Kvartoft.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Lärarens systertidning Grundskollärarens granskning visade att över 40 procent av eleverna i särskilt utsatta områden lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Granskningen ledde till hårda frågor i gårdagens partiledardebatt i SVT Agenda.”En brutal orättvisa”, säger Annie Lööf (C).

När skolan debatterades under gårdagskvällen lyfte programledarna Anders Holmberg och Camilla Kvartoft fram Grundskollärarens stora granskning av likvärdigheten i svenska skolan. Granskningen av slutbetygen i Sveriges 60 utsatta områden visade att i snitt var tredje elev går ut nian utan gymnasiebehörighet. I särskilt utsatta områden, som är värst drabbade, gick hela 40,5 procent av eleverna ut nian våren 2019 utan gymnasiebehörighet. I många skolor blev inte ens varannan elev gymansiebehörig. Det trots miljardstöd från regeringen.

LÄS ÄVEN: Miljardstöd – men ingen förbättring

SVT pressade Per Bolund (MP) om varför regeringen inte lyckats bättre i de här skolorna.

– Självklart är vi inte nöjda med det, därför gör vi riktade satsningar mot de här skolorna. Det har varit ett starkt motstånd från andra delar av den här gruppen mot det, men vi tycker att det är rätt saker att göra. Det är de skolor som har större utmaningar som också ska få större resurser, säger han.

Annie Lööf (C) beskriver det som en ”brutal orättvisa mot barnen i utsatta områden och i glesbygden”.

– Bara för att man bor i förort eller i glesbygd så ska man inte ha sämre skolor och undervisning. Nyckeln till att vända detta handlar om lärare. Att se till att vi får fler utbildade lärare. Vi har en enorm lärarbrist som kommer visa sig kommande decenniet, säger hon.

"Bra att viktiga skolfrågor lyfts"

Michael Jonsson är chefredaktör för Grundskolläraren och Läraren.

– Det är såklart roligt att vår granskning låg till grund för ett antal frågor i partiledardebatten, och att programledarna fick partiledarna att svara, säger han.

Han menar att det viktigaste är att skolfrågorna tar plats i den politiska debatten.

– Framför allt är det bra att viktiga skolfrågor lyfts, och att vår journalistik därmed bidrar till att driva den politiska debatten om svenska skolans framtid framåt, säger Michael Jonsson och fortsätter.

– Skolan står inför gigantiska utmaningar, då är det viktigt att lärarna viktigaste frågor och lösningar påverkar den politiska debatten genom vår journalistik. 

LÄS ÄVEN

Ronnaskolan vände utvecklingen

Här lades skolorna ner – så gick det sedan

Var tredje i utsatta områden klarar inte grundskolan

Storvretskolan får fortsätta på egen hand