
Så anser din lärargrupp om skolpolitiken. Ur Lärarstiftelsens rapport.
6 av 10 lärare tycker inte att skolpolitiken rimmar med skollagen.
Skolpolitik
6 av 10 lärare anser att politiska beslut som rör skolan baseras på ideologi i stället för vetenskap och beprövad erfarenhet.
Det visar en ny undersökning från Lärarstiftelsen.
Hos Riksrevisionen pågår en granskning av hur väl regeringen och skolmyndigheternas arbete följer vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – något som skollagen kräver att all utbildning baseras på.
Det vill säga att kunskap från vetenskapliga studier och lärarnas egen yrkeserfarenhet ska prägla skolan.
I en ny undersökning från Lärarstiftelsen ger lärarna sin syn på saken.
Drygt 60 procent svarar att riksdagens och kommunernas beslut om skolpolitiken i låg eller mycket låg grad fattas baserat på dessa faktorer.
Malin Tufvesson
– Det krävs att politiska beslut är fattade på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att vi ska följa skollagen, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen.
Hon ger exempel på beslut som strider mot forskningen i en debattartikel i GP. Bland annat beslutet om betyg i årskurs 6, där forskningen inte kunnat visa samband mellan tidiga betyg och förbättrade elevprestationer.
Ett annat exempel är digitaliseringen.
– Skolan är en politisk stridsfråga och därför baseras mycket av politiken på ideologi. Skolan har blivit en del av det politiska spelet, säger Malin Tufvesson.
Forskningen visar att digitala verktyg kan vara störande och är sämre för läsförståelse.
Men också att de kan bidra till undervisningen.
Att forskningsresultat och politik drar åt olika håll påverkar klassrummen.
– Det påverkar lärare på flera olika sätt. Man känner att man skulle kunna jobba med eleverna på andra sätt än vad styrningen medger, och det skapar frustration. Sedan påverkar det synen på politiker, det handlar om förtroendet för dem som styr verksamheten. Lärare misstror beslut som fattas om skolan när de tycker att det saknas grund, säger Malin Tufvesson.
Riksrevisionens har bland annat reagerat på digitaliseringsplanen, Skolverkets material om kollegialt lärande och att läroplanen saknar rekommendationer om vetenskapligt förankrade metoder för att lära barn att läsa.
– Vi har sett att forskare och skoldebattörer har uppmärksammat bristande vetenskaplig förankring i skolan, säger Helena Holmlund, projektledare på Riksrevisionen, till Vi Lärare.
Malin Tufvesson har ett tydligt budskap till både kommun- och riksdagspolitiker:
– Det måste vara en självklarhet att ha en dialog med forskare och lärare innan politiker fattar viktiga skolbeslut. Varje felbeslut kan få enorma konsekvenser.
Så anser din lärargrupp om skolpolitiken. Ur Lärarstiftelsens rapport.
Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”
Agneta Gulz om lässtriden: ”Känns som att jag tjatar”
Ny sajt om vetenskap och forskning – för alla lärare
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”