
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Academedias vd Marcus Strömberg ser inte marknadsskolan som orsak: ”Familjernas växande krav är en samhällstrend”, sa han under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung
Skolfinansiering
Det är vinst- och marknadsskolan som gör att lärare utsetts för orimliga krav från elever och vårdnadshavare, skriver Sveriges Lärare i en ny rapport.
Helt fel, replikerar Marcus Strömberg, vd för Academedia:
– Familjernas växande krav är en samhällstrend, vi har gett elever och föräldrar för mycket inflytande på skolans bekostnad.
I den nya rapporten, ”Den skadliga konkurrensen”, har förbundet fått enkätsvar från cirka tusen lärare i kommunala, vinstdrivande och idéburna skolor. Man ser allvarliga effekter av ”kundtänkandet”, som betygsinflation och orimliga krav på specialanpassningar.
Svaren visar att vinstdrivande skolor är mer ”kundorienterade” än kommunala och idéburna. I skolor som ska gå med vinst är det vanligare att skolledningen försöker påverka lärarnas undervisning och betygsättning. Men ”marknadsanpassningens avarter finns överallt och slår brett”, skriver förbundet som anordnade ett par panelsamtal i samband med presentationen av rapporten.
Marcus Strömberg på Academedia höll med om att avarter måste bort, men att de inte hade någon koppling till förekomsten av vinstdrivande skolor.
– Vissa föräldrar anser sig vara kungar, här måste våra lärare få mer stöd. Det har hänt att vi på Academedia har anlitat jurister som får ta sig an krävande föräldrar.
Han tycker inte att det är fel att tala om ”kunder”.
– Det handlar om valfrihet och den fanns inte före friskolereformen. Jag tycker att aktiebolagsformen är en bra driftsform, den tar tillvara lärarnas drivkraft och gynnar den pedagogiska mångfalden. Men självfallet måste vi motverka avigsidorna.
Mothugget från förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand kom omedelbart:
– Du förminskar och förvanskar problemet. Så länge vi har vinstdrivande skolor så spelar det ingen roll hur mycket vi skruvar på detaljer, det är systemet som måste ändras.
Hon fick medhåll av Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund:
– Vi vill ha bort vinstutdelning i skolsystemet. Aktiebolag är bra inom andra områden, aktiebolag kan driva både utveckling och innovation. Men i skolan passar de inte, eleven är inte en kund, eleven är en medproducent.
Håkan Wiclander, ordförande i Idéburna skolors riksförbund. Foto: Filippa Lung
Rapporten visar att en stor majoritet av lärarna i alla tre skoltyperna svarar att ”vårdnadshavare kräver saker som inte är lärarnas ansvar”. Men allra vanligast är det, kanske något överraskande, på idéburna skolor.
Håkan Wiclander såg ett par förklaringar till detta:
– Våra skolor är ofta rätt små vilket gör att vårdnadshavare får nära kontakt med personalen. Och vi har en ovanligt hög andel högutbildade föräldrar, som ju ofta är bra på att ställa krav.
Samtidigt som han medger att kraven på lärarna är problematiska, tröstar han sig med att lärarna i de idéburna skolorna får störst stöd av sina skolledningar i kontakten med vårdnadshavare, enligt enkätsvaren.
Håkan Wiclander beklagar att andelen idéburna skolor minskat kraftigt sedan 1990-talet, men han uppskattar det tydliga skifte som skett på senare år i attityden till vinstdrivande skolor:
– Det här samtalet hade vi inte haft för tio år sedan.
Sara Wettergren, Josefin Malmqvist, Åsa Westlund, Håkan Wislander, David Lindberg, Marcus Strömberg och Marianne Dovemark under Sveriges Lärares panelsamtal. Foto: Filippa Ljung.
Skolkommunalrådet (L) Sara Wettergren från Malmö, som vill se vinstbegränsningar men inte vinstförbud, betonade att de i kommunen aldrig använder begreppet ”kunder” för vårdnadshavare och elever. Hon upprörs över de orimliga kraven på lärarna:
– Här måste vi huvudmän och nämndpolitiker också reagera och ge lärarna vårt fulla stöd.
Är möjligheten att ta ut vinst ett problem i svensk skola? Den frågan stod i centrum för den andra panelen bestående av politiker. Svaret från socialdemokraten Åsa Westlund, vice ordförande i utbildningsutskottet:
– Svensk skola har många problem som måste åtgärdas, men först måste grundproblemet bort och det är vinstjakten!
Svaren från de två regeringspartierna Moderaterna och Liberalerna skilde sig åt.
Josefin Malmqvist, ledamot i utbildningsutskottet och Moderatkvinnornas ordförande:
– Det är fantastiskt med konkurrens och jag ser inga problem med att skolor tar ut vinst. Problemet är att vi har skolor som inte håller måttet, både friskolor och andra skolor.
Skolministerns statssekreterare David Lindberg (L) inledde med att säga att han höll med om mycket i rapporten från Sveriges Lärare. Och på moderatorns fråga om vinster svarade han:
– Vinstmekanismen oroar mig också. Det ska inte vara möjligt att ta ut vinst utan att upprätthålla högsta kvalitet.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”